2017 del 7 – Småjusteringer, vitrine, SCARM vs. AnyRail

24. juni

Det regner, selvom det er midsommer. Så jeg sneg mig til at definere warrants for mit nye lokomotiv. Men det nye lokomotiv kræver åbenbart mere af banen end mine Märklin og Roco lokomotiver. Det kommer på den forkerte side af mindst to sporskiftere. Især når det har god fart på, som det har, når det er under SCWarrant kontrol.

Jeg prøver – når jeg får tid – at justere sporskifterne. Lykkes det ikke, så kunne jeg indføre en parameter mere i SCWarrants, der bestemmer hvilken tophastighed, et tog skal køre med.

7. juli

Det gik fint med at justere sporskiftet. Men derfor tror jeg nu alligevel, at jeg vil indføre en ekstra parameter til SCWarrants, som nedjusterer farten både ved “kør” og “kør igennem” aspekter.

Nyeste skud på banen er et par Bn vogne. Og de giver lidt udfordringer på min lille bane med både mange sporskifter, snævre kurver og højdeforskelle.

Foreløbig har jeg været i gang med at gøre nogen af overgangene mellem flade strækninger og stigninger blødere.

Men de afsporer og afkobler fortsat ofte. Der skal nok ses på både koblinger, hjul (AC i stedet for DC hjul?), sporskiftere og banens forløb i detaljer.

Mht. koblinger, så er det åbenbart lidt af en videnskab: Koblinger – Couplers – Kupplungen.

Hvis jeg skal i gang, så kan jeg jo nærmest lige så godt skaffe nogen strømførende koblinger, så jeg kan sætte lys i vognene. Og der er Viessmanns koblinger åbenbart et godt bud.

Hvad vogne angår, så venter jeg lidt på at Mck tager sig sammen og melder ud, at de arbejder på nogle intercity vogne, dvs. B vogne. Jeg kunne godt bruge en eller to almindelige B vogne, en liggevogn og måske en A vogn, dvs. 1. klasse.

Men men men. Seneste melding fra Mck er noget hovskisnovski, nemlig (noget frit fortolket), at de er hamrende ligeglade med om deres produkter kan køre i snævre kurver – bare de udgør flotte vitrinemodeller. Så det kan meget vel tænkes, at jeg må lægge mine penge andre steder.

Jeg synes, at det er en noget underlig udmelding. Men det bestemmer de selvfølgelig selv.

Mine tog skal dog kunne køre pålideligt. Også nede i skyggebanegårdene, som er fyldt med snævre kurver, sporskiftere og andet, der måske ikke er “prototypical”. Det er i øvrigt ingen modelbaner. Ikke engang de allerstørste klub baner. Ikke engang Miniaturwunderland i Hamborg. Modelbaner er kompromiser. Og så er det altså underligt med en modelbaneproducent, der melder fra på den måde.

På den anden side må man sige, at Mck lige fra starten har lagt meget vægt på, at de producerer korrekte modeller. Man kan derfor godt forsvare dem med, at de vælger at leve op til dette, også selvom de så mister omsætning til os, der vil kunne køre med materiellet – også nede i skyggebanegårdene.

Jeg er derfor glad for, at både Roco, Märklin, Heljan, Hobbytrade og flere andre også laver fine modeller. Og endda en del billigere end Mck. Måske knap så korrekte og knap så detaljerede. Men fine nok til at køre på en bane. Og såmænd også fine nok til at blive udstillet i en vitrine, hvis det skal være.

12. august

Jeg har indført en justerbar tophastighed pr. SCWarrant. Men ligesom mine tidligere ændringer med kun at starte toget, hvis hele strækningen kan allokeres og først frigive hele strækningen, når hele toget holder ved endestationen for warrant’en, så har jeg ikke pushet ændringen til JMRI endnu. Jeg vil lige prøve det lidt bedre af til vinter først.

Jeg har også været ved at klodse min bane lidt anderledes op, så skinnerne bliver lige, når man ser på tværsnittet. Det gik lidt galt mht. højder, hvor mellemetagen lige nu er et par centimeter for højt oppe i den ene side. Så det skal gøres bedre.

Men det påvirkede Bn vognenes køreegenskaber noget, forstået sådan, at nu afsporer de ikke hver gang på det kritiske sted, som er ned af bakke og rundt i et meget snævert sving ud af den skarpeste kurve i et buet sporskifte og ud på en flad strækning. Før hældte skinnerne udad i varierende grad rundt i svinget. Nu er de vandrette. Og vognene afsporer ikke længere hver gang. Men dog stadigvæk alt for ofte.

Jeg har endnu ikke kunnet få AC hjul til vognene. De er i restordre.

20. august

For at citere Jeppe Aakjærs digt / sang om Jens Vejmand: “Det hælder slemt til siden…”. Og her endda den forkerte side:
imageimage

Ved Jens Vejmand var det brættet, der skulle gøre det ud for et kors på graven. Hos mig er det brættet, der skal gøre det ud for en tracé på min modelbane.

Jeg tror, at jeg kommer til at gå lidt tilbage og afmontere “overetagen”, for derefter at gøre underetagen ordentlig fast, så den er understøttet i begge sider, og så den er opklodset i den korrekte højde.

Desuden skal jeg have skruet alle skinner fast. Jeg har troet, at de ville give mindre støj ved at lade dem ligge løst ovenpå tracéen. Men eftersom de larmer gudsjammerligt som det er, så kan jeg lige så godt prøve at skrue dem fast. Hvem ved: Måske kommer de til at støje mindre af det. I hvert fald er det de stykker, hvor jeg jo rent faktisk har fastgjort skinnerne (nemlig der hvor jeg har brugt Piko flexskinner), at de støjer mindst.

P.t. er der visse steder, hvor de lige nu nærmest svæver i luften. Bl.a. der hvor vatterpasset ligger på ovenstående billeder. Og så bliver det svært, at få dem til at ligge lige.

Det med “den korrekte højde” troede jeg sidste vinter betød, at jeg ikke skulle gøre noget alt for godt fast, fordi jeg så bedre kunne justere højder alt efter hvor godt togene kunne køre.

Men nu har jeg besluttet at bekende mig til matematikken i stedet og gøre hældningerne så små som overhovedet muligt. Og til det formål er der to fejl lige nu:

1. Der er 3 centimeter mere plads under Skive H end der egentlig er behov for. Dvs., at jeg kan nøjes med mindre højdeforskelle. Se fritrumsprofilen fra NEM 102 standarden for H0 modelbaner. Jeg har nærmere 10 cm end de 59 mm, der kræves fra skinnernes overkant:

IMG_0197

2. Udligningen af højdeforskellene er ikke fuldstændig jævnt fordelt over den ca. 1 meter “lange” strækning, hvor den kan fordeles.

Fortvivl nu ikke over det med kun 1 meter skinner til at fordele højdeforskellen. Ihukommende mit layout, så skal den meter jo kun give “en halv etages” højdeforskel. Så selvom der måske skal være 8-10 cm højdeforskel på Skive H og dens underetage, så er det altså fordelt på 2 x 4-5 cm. Altså en hældning på 4-5%. Kan jeg komme ned på 7 cm, så er det “kun” 3,5%.

Og selvom det er meget, og ville være ganske absurd meget på en rigtig jernbane, så foregår det helt og holdent i det skjulte. Så bare rolig alle I læsere, der går ind for, at alt skal se rigtigt ud: Det kommer ikke til at kunne ses. Men det udfordrer stadigvæk mit modelbanemateriel til det alleryderste at skulle forcere sådan en hældning, samtidig med at det foregår rundt i en R1 kurve og gennem sporskiftere.

Og netop derfor skal der ikke være steder, hvor hældningen er endnu større, fordi højdeforskellen ikke udlignes helt jævnt over de 2 x 1 meter.

Derfor starter jeg nu helt forfra med at regne de rigtige højder (“koter”, som enhver anlægsingeniør eller landinspektør ville sige) ud, og derefter klodser jeg op og fastgør tracé og skinner, så disse koter også bliver til virkelighed.

Dernæst skal der testes, testes og testes, før jeg går videre med at bygge næste etage, som bliver til det synlige landskab og Spøttrup station.

Og så er der naturligvis de “små” parallelprojekter:

– Den aftagelige tracé i fronten af min bane med et ekstra – synligt – spor i “underetagen” inklusive et lille vigespor, hvor der kan være et pakhus og en enkelt eller måske to små godsvogne. Jeg har savet et passende stykke krydsfiner og har købt beslag m.v. til det allerede i vinters. Og jeg har også de fleste af de skinner, der skal bruges. Det mest spændende er, om jeg kan få togene til at køre hen over skinner, som jeg har savet over. Det bliver nemlig nødvendigt, hvis stykket skal kunne tages af. Og desuden vil det være prototypen for, om jeg kan gøre selve landskabet modulopdelt.

– Lys i udvalgte vogne. Hertil skal bruges en Roco slæbesko (som skulle være både støjsvag og give stabil elforsyning) samt en ESU lysdiodestrimmel med indbygget dekoder samt to dioder til slutlys. Jeg troede, at sådan en var dyr, men den kan faktisk fås for 130 kroner. Det må komme an på nogle forsøg, om jeg så skal have en slæbesko på hver eneste vogn, (hvilket vel må blive lidt tungt for lokomotivet at trække), eller om jeg skal til at forsøge mig med strømførende koblinger (som pga. mine R1 kurver nok ikke kan være kortkoblinger som Fleishmann Profi / Viessmanns strømførende) eller faste ledninger / stik mellem vognene. En profikobling koster kun en tier, så måske køber jeg et par stykker eller fire bare for at forsøge om køreegenskaberne med mine Bn vogne er gode. De strømførende fra Viessmann er 5 gange dyrere. Så de kommer ikke ind i billedet med mindre jeg først er overbevist om profikoblingernes brugbarhed.

– En vitrine på væggen (jeg har bestilt en fra vitrine24.de) til at anbringe de lokomotiver og vogne, der ikke er plads til på banen.

– Lys i både vitrinen og i “underetagen” på selve banen, så man kan se, hvad der foregår. Mht. vitrinen, så har jeg i øvrigt bestilt noget meget smalt (3 mm) kobbertape fra Kina, som jeg håber at kunne anbringe lokomotiver og vogne på, så jeg kan få lys og lyd på, selvom de ikke står på banen.

Så der bliver nok til mindst en hel vintersæson uden at jeg tror, at jeg kommer ret meget i gang med husene og landskabet. For slet ikke at tale om min efterhånden aldrende Faller bil og en vej, den kan køre på.

Jeg håber dog, at jeg kommer så langt, at jeg i det mindste får lavet skelettet til en eller flere af de 3 – 4 moduler, der skal udgøre landskabet.

22. august

Vitrine24.de lover en leveringstid på 10-12 dage. Men det levede de ikke op til. Det tog sådan set kun 2 dage. Så nu har jeg en vitrine, der skal hænges op.

Men det kan godt være, at jeg sætter nogen LED-strimler fra Jem&Fix i først, så jeg kan få lys i skabet. Jeg skal dog først overveje, om lyset skal komme fra neden eller fra oven. I hvert fald skal det være forfra, så LED-strimlerne skal være foran toget:image

Det skal bemærkes, at vitrinen er snorlige. Det er bare perspektivet på billedet, der får den til at se vind og skæv ud.

30. august

Så kom kobbertapen til vitrinen allerede fra Kina. Det er vist ny rekord – halvanden uge.

Godt nok regner det i dag, men der sker ikke noget konkret med hverken vitrine eller togbane, før det bliver lidt mere efterår.

9. september

Der blev en timestid til at lime balsa lister i vitrinen.

Så mangler jeg at bore huller, trække ledninger og montere LED strimler, samt at hænge vitrinen op på væggen.

17. september

Jeg fik limet lister bag på vitrinen, så der er et par mm hulrum bag på, hvor jeg kan lodde ledninger til lysdioderne sammen.

Desuden har jeg købt nogen beslag til at skrue bag på, så jeg er fri for at bore huller tværs gennem vitrinen og ind i væggen, så store skruer vil kunne ses.

I stedet banker jeg blot et par store stålsøm ind i min leca/beton væg. Det skal nok holde.

18. september

Jeg ville bare lige skrive nogen højder på skinnerne inde i SCARM, så jeg på den måde kunne forberede arbejdet med at justere selvsamme højder i den virkelige verden.

Men ak og ve. Det eneste SCARM kunne skrive var, at min betaversion var “obsolete” og skulle opdateres. Det gjorde jeg, hvorefter jeg lavede en masse ændringer, som jeg sluttelig fandt ud af, at jeg ikke kunne gemme til disk.

Og den dialog boks, der oplyste mig om, at det ikke kunne gemmes, oplyste endvidere om, at det var fordi der var for mange skinnestykker i mit layout, samt opfordrede mig til at købe en licens.

Nu er der sådan set ikke noget odiøst i, at manden vil tage sig betalt for 7 års arbejde med at lave SCARM programmet. Og en licenspris på $39 – endda med en 15% rabat, så prisen i september er $32,90 – må bestemt siges at være rimelig.

Men: Hvis jeg skal til at betale for programmet, så er der også andre muligheder. Jeg har lige prøvet programmet AnyRail af. Det virker noget mere færdigt, veldokumenteret og nemmere at bruge. Det koster ganske vist også lidt mere – $59 eller €44. Men det er alligevel småpenge indenfor denne hobby. Og også det kan bruges uden at betale. Her skal man dog holde sig under 50 stykker skinner, (hvilket er nok til at jeg har kunnet tegne højre siden af mit layout, så jeg kunne gøre mit “højdearbejde”). Med SCARM kan man bruge 100 stykker skinner gratis.

Der findes også andre gratis alternativer. F.eks. XTrackCAD, som er open source og dermed med alle de fordele og ulemper det giver – f.eks. at det er næsten udokumenteret, men til gengæld muligt at lave om i. Programmet har endvidere den fordel, at det kan generere en XML fil, som kan åbnes i Layout Editor i JMRI. (En feature der åbenbart også findes i AnyRail). Det er jeg dog lidt ligeglad med, for udseendet i Layout Editor skal kun i sjældne tilfælde og for meget små baner være magen til det fysiske udseende, som man jo tegner i sit layout design software.

Jeg har ikke behovet lige nu. Men når jeg får det igen, så tænker jeg, at jeg nok køber en licens til AnyRail. Jeg vil i gang med at bygge bane. Ikke mere software udvikling lige nu. Og især ikke med noget så perifært som et tegneprogram. Det udelukker XTrackCAD. Og jeg orker heller ikke at afsøge hele markedet for købeprogrammer, så ind med AnyRail, med mindre altså at de rudimentære tests, jeg agter at udføre inden køb, viser at det er ubrugeligt. Det er veldokumenteret og rimeligt prissat. Det må være nok.

Og måske kommer behovet før jeg aner det: Skinnerne ligger meget tæt i begge sider af mit layout, der hvor den ene del går op og den anden ned (der står 5,8 cm):CloseTrackDet kan gøres lidt bedre ved at udskifte et par 24130 med 24230 (hvorved jeg kommer til at skulle save det lige stykke 24172 kortere og forsyne den med lasker):CloseTrack2Nu står der 8,9 cm. Men det er jo desværre ikke helt “bare lige” at tilføje 3 cm krydsfiner i hver side. Så det skal forsøges, om jeg ikke kan undgå det.