Første rigtige bane 1 – Layout

Jeg savner lidt inspiration for rigtigt at komme i gang med modelbygningen. Det giver ikke rigtigt mening for mig bare at bygge et tilfældigt hus eller at sætte lys i en tilfældig bil eller for den sags skyld at hælde ballast ud over en tilfældig skinne.

Så jeg skal enten opfinde nogle stationer og opdigte deres historie, eller jeg skal vælge noget fra virkeligheden at bygge – simplificeret naturligvis.

Jeg har lagt mig fast på en mellemting, idet jeg tager udgangspunkt i denne sporplan, som vises hhv. i alle 2-3-4 etager samlet, etagerne “foldet ud” og kun det synlige:

layoutlayout-principlayout_synligDen sidste tegning er ikke helt rigtig: De hvide skinner skal ikke være så symmetriske og dybden (dvs. højden af tegningen) ikke så stor. De to sporskifter til højre er ikke nødvendige. Og det vil være pænere uden dem.

Historien skal være, at den nederste station er Skive og den øverste Spøttrup.

Og selvom begge stationer er fra virkeligheden, så vil det kun være visse dele, der vil være genkendelige fra virkeligheden, og materiellet vil heller ikke komme til at hænge sammen tidsmæssigt.

Jeg har et par overvejelser omkring layoutet:

1. Bliver det for kedeligt med så få synlige skinner? Måske. Jeg behøver dog ikke ligefrem at skjule underetagen. Dels kan fronten være åben og dels kan jeg sagtens sætte lys op i form af nogen LED strips.

2. Endnu bedre: Der skal laves en “paradestrecke” i form af nederste blå etage, som skal være en del af det rigtigt synlige både forrest og i højre side – ligesom Kamstrupvej banen. Om det betyder, at jeg skal ofre hele eller dele af vigesporet på Skive station, eller gøre første del af strækningen mod Spøttrup til vigespor i stedet for det ovenfor indtegnede, eller om hele banen skal være en tand bredere for at lave endnu et spor på blå etage? Det skal overvejes nærmere. Måske kan man lave et aftageligt modul, så man kan gøre banen 15 cm smallere, når der kommer gæster og værelset skal bruges til noget andet?

3. Der er ikke meget plads til at rydde op efter uheld i underetagen. Igen skal der lukkes så lidt af som muligt. Alligevel kommer en hel del afsporinger sikkert til at skulle klares liggende på ryggen inde under banen og ved at famle i blinde oppe ved sporene. Hvis altså ikke det er nemmere at afmontere overetagens moduler (se senere).

4. Krydset mellem de blå skinner kan måske blive en udfordring for signalleringen i JMRI. Jeg bliver nok nødt til at repræsentere den som to (virtuelle) sporskifter af hensyn til signalleringen. Og så skal jeg sørge for, at warrants kun bliver routet lige over. Skulle det vise sig umuligt at få til at fungere, så er plan B at sænke den ene af de to krydsende skinnestykker vha. en lille helix i hver ende. Eftersom det vil være at bygge nedad, må det kunne “eftermonteres”. Men det skal på den anden side også kunne lade sig gøre at få krydset til at fungere.

5. Der er ingen rangerspor og ingen drejeskive eller andet specielt. Men jeg vil også helst bare køre med togsættene og ikke sætte togstammerne sammen. Jeg interesserer mig mest for persontog, selvom der også sagtens kan komme et godstog på banen. I det hele taget burde layoutet give mulighed for i hvert fald 8 togsæt. Nok også 10, hvis det skal være. Og det er vist egentlig ret mange på forholdsvis lidt plads.

For at adressere punkt 1 og 2 har jeg udvidet sporplanen med en “paradestrecke”. Det betyder, at banen bliver endnu 10 cm bredere/dybere, så den i alt bliver 120 x 255 cm. Men hvis disse ekstra centimeter laves som noget, der enten kan klappes ned eller tages af, så går det også.

Desuden er der tilføjet sporskifte og lidt bane til remisen i Spøttrup samt de to stationsbygninger (markeret med de to firkanter). Og så er sporskifter og spor vendt ligesom de to spor nærmest stationsbygningen på den virkelige Spøttrup station:

3etager_1611023etager_161102_3d3etager_161102-synlig3etager_161102-synlig_3dMåske kan man oven i købet lave kanten bag paradesporet som en slags net eller lignende, så man kan se igennem det, hvis man tænder lyset over den ellers skjulte skyggebanegård. Eller man kan måske gøre den aftagelig?

Skinnerne kommer til at koste ca. 4730 kroner (hos lokdok, som er en af de billigste). Og det er foruden de skinner, jeg allerede har fra min prototypebane. Derudover koster en servo til hvert sporskifte 25 kroner. Og dem er der 22 flere af på denne bane i forhold til prototypen. Dekoderne koster ikke stort, så dem lader vi ude af betragtning.

For ikke at tage hele denne udskrivning på en gang og fordi byggeriet med høj sandsynlighed kommer til at strække sig over lang tid, har jeg tænkt på at begynde med nedenstående bane som en første fase. Jeg venter lidt med banen mellem Skive og Spøttrup (den kommer naturligt sidst alligevel), og i første omgang sparer jeg nogen af vigesporene væk. De gule skinner er dem, der senere skal skiftes ud med sporskifter. På denne måde sparer jeg et par tusinde kroner i første omgang (prisen kommer ned på 2760 kroner for skinnerne, og jeg skal “kun” bruge 11 servoer):

3etager_161102-fase-1Til trods for manglerne vil jeg kunne få erfaringer med at bygge i flere etager, få den nye bane sat op i ECOS og ikke mindst i JMRI inklusive signaler, warrants m.v. og få en hel del tog sat i drift.

Realistisk set vil der gå en rum tid med at få denne første del af banen etableret. Især hvis jeg skal kunne løfte Skive laget af, så jeg kan komme til at reparere eller bygge videre på skyggebanegården. Men så er jeg i gang, og kan bygge videre bid for bid, og kan hele tiden anbringe den næste bid, hvor den hører til.

Som et alternativ eller som et supplement til skyggebanegården er det måske værd at overveje en Nelevator. Problemet er, at den er hundedyr. Og så er det ikke helt naturtro (for nu at sige det mildt), at togene stables i en fler-etages elevator. Yderligere vil den ikke kunne styres af hverken ECOS eller JMRI. Men på den positive side ville det gøre alle tog synlige i modsætning til skyggebanegården.

Man kan selvfølgelig bygge en elevator selv vha. nogle skinner til skuffeudtræk (kan måske købes i IKEA?) og noget trisseværk med kontravægte samt en solid/præcis motor, der trækker på en spindel på en eller anden måde. Det vil selvfølgelig kunne gøre noget for prisen, selvom det ikke bliver helt billigt. Alene en god stepmotor koster nemt et par tusindlapper. Det kan man trods alt godt købe en del sporskiftere til en klassisk skyggebanegård for. Hvis man f.eks. laver styringen på en Raspberry Pi, så vil det være muligt omend meget besværligt at få JMRI til at styre det med passende udvidelser. Se her, hvordan man et eller andet sted i Tyskland er gået i gang. Eller søg på Google efter vertical fiddle yard.

I første omgang laver jeg dog ovenfor viste lettere begrænsede udgave af skyggebanegården.