I det følgende vil jeg beskrive elementerne, som jeg lige nu overvejer på banen, lidt nøjere. Jeg forestiller mig, at de måske kunne anbringes nogenlunde således:
Billederne på denne side er fra forskellige kilder, bl.a. Tage Falkenberg, Erik Trudsø og EVP.
Spøttrup Station
Historien går nogenlunde sådan her: Vi er nået til ca. 1990, og har fundet ud af, at SVJ (Skive Vestsalling Jernbane) stadigvæk findes, selvom den i virkelighedens verden blev nedlagt i 1966, da jeg kun var 2 1/2 år. Dog har Spøttrup station (som ellers havde en ret stor remise, som ses på de følgende billeder) på min bane kun to af sine spor og kun en lille del af sin remise tilbage.
Jeg har tænkt mig kun at bygge den del, der ligger bag porten længst til venstre på billedet ovenfor. Den del ses bedre (fra bagsiden) her:
For at passe stationen ind nogenlunde rigtigt, vil jeg nok tilføje et sidespor til sidesporet, som “peger” tilbage mod Skive, og ender inde i remisen. Jeg har ikke tænkt mig at bygge drejeskiven eller de andre sidespor. De fylder for meget. Se denne sporplan fra den virkelige Spøttrup Station:
Om jeg bygger selve stationsbygningen må lige nu stå hen i det uvisse. Virkelighedens bygning (som stadig står) ser således ud:
Heljans model af Videbæk station ligner selvfølgelig ikke specielt godt. Og den er (som vist alle Heljan huse) for lille. Alligevel kommer den måske i første omgang til at udgøre stationsbygningen:
Eftersom Spøttrup station kommer til at udgøre en tidslomme, så er det også en lejlighed til at have et vingesignal på min bane. For sådan et stod der nemlig på den rigtige Spøttrup station:
Signalet var enkelt vinget. Det der måske ligner en vinge nummer to var lys (et armatur med et lysstofrør måske?). Så vidt jeg ved, kan man ikke købe sådan et dansk signal. Men man skulle dog kunne købe dele af det, som f.eks. vingen. Jeg har tænkt mig at nøjes med en Viessmann model 4500 (250 kr), som f.eks. kan købes hos Lokdoc.
Den kræver en dekoder til magnetartikler. Og selvom jeg godt selv kan bygge sådan en, så kan det også være et af de punkter, hvor jeg køber mig fra det i form af en ESU SwitchPilot (260 kr).
Desuden skal der bruges en 14-16V 0,7A transformator. Men det behøver jeg ikke. Alle mine signaler drives af min IB-COM. Og dens kørestrøm burde være fuldt tilstrækkelig. Blot skal jeg være helt sikker på, at jeg har begrænset spændingen, så jeg ikke brænder signalet af.
Alternativt ville en Märklin 70392 også kunne bruges. Men den koster det samme som Viessmann 4500 og ESU SwitchPilot tilsammen.
Det kan selvfølgelig også tænkes, at jeg forsyner en af mine Paco dekodere med et darlington array som driver og noget andet software. Sådan et darlington array koster 3 kroner, og jeg har den allerede. Se diagrammet her, selvom jeg modificerer det, så den ikke har separat strømforsyning.
Selve signalet skal måske males, så masten bliver grå og vingen helt rød på dansk maner. Så tror jeg, at det vil være fint nok for mig. Signalet ser således ud:
Hvorimod et korrekt dansk signal ser således ud:
Hvis man maler vingen helt rød og masten helt grå er det vist ikke helt galt. Jeg kan godt se, at der skal være huller i vingen, men så meget nittetæller er jeg heller ikke. Det tyske rød/hvide stykke på midten af masten skal pilles af. Og det samme skal klumpen nederst på masten, der forestiller en el-motor.
Se også denne vejledning fra Freja.
Desuden var der ikke rød/grøn lanterner på signalet på Spøttrup station. Men det var der på andre danske signaler – i hvert fald de sidste vingesignaler. Så på et eller andet tidspunkt i tidslommen er de lanterner kommet til. Basta. Altså med mindre de kan skæres af uden at ødelægge resten af signalet.
Det virkelige signal i Spøttrup så således ud:
Skive Station
Den virkelige Skive station så således ud på de spor, der anvendtes af SVJ:
Bemærk signalerne. Jeg har tænkt mig at nøjes med et enkelt PU signal på udkørslen mod Spøttrup.
Derimod kommer signalerne på hovedsporene til at svare til dem, der er på selvsamme spor i dag: I-signaler med 4 lanterner og U-signaler med 2. Der står ganske vist også et PU-signal med 6 lanterner i retningen mod Struer. Men det glemmer jeg muligvis lige så stille, fordi det er nemmere at placere dem med 2.
Selve stationen ser således ud i virkeligheden (første billede er nyere, hvor SVJ sporet er nedlagt):Som det ses, ligger stationen ind i en skrænt, så der er 4 etager ud mod perronerne og 2 mod parkeringspladsen.
Jeg har hamstret Heljans udgave af “en moderne station”, som ikke produceres længere, men dog stadig er på lager hos Togdillen. Den er i 2 etager, og synligt inspireret af Skive station. Modellen er 48 cm lang, hvilket sikkert er for lidt (Heljans huse er for små), men det fylder rigeligt på min lille bane. Modellen ser således ud:
Facaden mod P pladsen kan gøres lidt nærmere virkeligheden ved at montere DSB vingerne over indgangen i stedet for på gavlen og i øvrigt holde gavlen “ren” som i virkeligheden.
Facaden mod perronen kan også gøres mindre forkert ved at undlade baldakinen. Men det er på den side at virkelighedens station er i 4 etager, så det bliver naturligvis aldrig bare tilnærmelsesvis rigtigt.
Imidlertid har jeg tænkt mig at anbringe stationsbygningen så godt oppe i højden, at de to spor, der drejer opad i venstre side af min sporplan, forsvinder ind under stationen. Så slipper jeg for at lave et bjerg i et fladt land, hvor der i virkeligheden ikke findes bjerge, og samtidig får jeg Skive station til at ligge lige så højt over sporene som i virkeligheden.
Jeg ved endnu ikke, hvad jeg gør med de døre på modellen, der vender ud til perron siden. Måske maler jeg dem, så de ligner vinduerne. Måske gør jeg dem til franske altaner med et gitter.
Jeg ved ikke, hvordan jeg ender med at udforme de overdækkede trapper ned til perronerne. Men måske tager jeg mig endnu større friheder og laver en hal a la hovedbanegården i København (nedskaleret til mine få spor naturligvis). Vi får se.
Andre elementer
Jeg bor i Taastrup i et hus fra 1997. Så det har selvfølgelig ikke noget at gøre på en bane fra Skive egnen anno 1987 / 1962.
Men jeg vil nu gerne prøve at bygge mit eget hus, så det skal nok finde en plads. Måske i Rødding, som er navnet på byen hvor Spøttrup station ligger.
Desuden skal der være plads til noget landevej, så min enlige Faller bil kan komme ud at køre. Måske en cirkel, så vejen begynder ved Skive station, fører gennem byen og op for at krydse banen med bomme osv. ved enden af Spøttrup station (ude ved kirken), fortsætter langs banen / perronen ved Spøttrup station hele vejen langs kanten af banen, fører ind igennem Rødding, fortsætter ind under banen, som føres over en bro, og tilbage til Skive. Vejen kan så være ensrettet og dermed smal. Skal der være lidt “sjov”, så kan jeg lave mig et “sporskifte” i de to byer, der leder ind på en P-plads, hvor bilen stopper, indtil den genaktiveres af strøm til en elektromagnet.
Landevejen skal endvidere krydse banen et eller andet sted – måske ved Spøttrup station, hvor der i virkeligheden ikke var nogen vej, der krydsede sporet. Men den kan jo være blevet bygget senere, ikk’?
Derudover vil jeg godt have en sø, hvor der kan laves lidt sandstrand. På den måde kan jeg prøve at lave vand. Og så kan der både være nogen, der fisker og nogen, der bader. Det giver liv.
Måske en campingplads ved søen?
Det er tilsyneladende også in at lave et tivoli, men det er jeg nu ikke sikker på at jeg vil have.
Skive by
Derimod kunne jeg finde på at lave posthuset og posthustorvet i Skive. Der er der nemlig nogen gange skøjtebane om vinteren. Og det kunne være sjovt at lave nogle skøjteløbere, der bevæger sig i virkeligheden. Så kan det godt være, at resten af banen bliver om sommeren, mens det ene element er ved vintertide.
Desuden giver det plads til en pølsevogn (som jeg ganske vist ikke mindes noget om fra Skive)
For at udgøre en by skal der være lidt flere huse i Skive. Men der kan jeg godt nøjes med nogle byggesæt fra f.eks. Faller. For selvom det er tyske huse, kan nogen af dem godt gå for at være danske fra omkring år 1900.
Højdeforhold
Som allerede beskrevet skal Skive station residere højt over de forreste spor. Derfra skråner terrænet yderligere opad både i retningen mod højre og opad. På denne skråning ligger den by, det skal gøre det ud for Skive og bl.a. indeholder Posthustorvet.
Yderligere mod højre og opad går det op, indtil den maksimale højde nås i Rødding, som ligger helt oppe i hjørnet modsat Skive station.
Måske skal Rødding ligge så højt, at jeg kan lave en vejbro hen over banen?
Rødding by
Rødding består af stationsbygningen og 2 til 3 huse mere. Bl.a. kunne det være mit barndomshjem, som det så ud i 1963, da jeg blev født inde i selvsamme hus. Huset mindede lidt om nummer 2 fra venstre på dette billede (som dog er fra Ringkøbing):
Dog var der kun et enkelt vindue i den ene gavl (på førstesalen). Kvisten (som stadig er der) er lidt bredere, og har 7 enkeltrudede vinduer. Vinduerne i facaderne var med 6 ruder som dette. Dog var der efter min hukommelse et eller andet med en bue for oven:
I Rødding var der også en iskiosk, der solgte Grotte is. Det var ikke den her, men den lignede sikkert:
Og kirken er næsten lige bagved stationen – nærmest modsat byen. Den kommer helt sikkert ikke med i første omgang, men den kan blive en sjov udfordring på et tidspunkt med dens mange typer byggematerialer fra forskellige tidsaldre og med dens spidse spir:
Langs med landevejen mellem Skive og Rødding ligger der marker og vel også et par huse. Et af dem kunne være det Faller hus, jeg har bestilt for at begynde med et eller andet.
Derudover kan jeg naturligvis lave et trinbrædt, som der var nogen stykker af mellem Skive og Spøttrup stationer.
Jeg ved ikke, om der bliver plads til Spøttrup Borg. Men det kunne da være lidt sjovt:
Nymølle teglværk er også blandt mine meget tidlige barndomsminder. Det forsvandt vist sidst i 60’erne. I dag står kun skorstenen tilbage:
Måske kunne man få plads til selve ringovnen en gang ad åre?