Primo januar
Skive station ligger lige ved en bro, der fører vejen over både perroner, jernbanespor, Skive-Karup å og hele å-dalen:Denne bro vil jeg bruge lidt alternativt, idet jeg kun laver den yderste kant af et enkelt fag, og bruger det som tunnelportal i venstre side. Indtil videre har jeg 3D-printet et lille hjørne (i rødt):Jeg skal have bestemt mig for, hvor langt det skal gå ind, så rækken af søjler får det til at se ud som om togene dukker frem under broen. Og så skal jeg have bestemt mig for den rigtige størrelse. Den er måske lige med det mindste p.t.
Ultimo januar
Det burde ganske vist være togsæson, men det er begrænset, hvad det bliver til. Men jeg har forbedret lidt på det script, jeg bruger til at afvikle den automatiserede togdrift, dvs. til at starte SCWarrants i den rigtige rækkefølge. Det går så godt nu, at jeg har haft 4 tog til at køre samtidig. Det synes jeg er ret godt på min lille bane. Og det giver liv på banen. Jeg forbedrede to ting:
For det første har jeg et lokomotiv med lyddekoder, som kan finde på at gå i baglås, hvis den står i længere tid med lyd på og i tomgang. Derfor har jeg lavet det sådan, at hvis et tog ikke er kommet ud af startblokken senest 40 sekunder efter at dens warrant er startet, så slukker scriptet strømmen til hele banen i tre sekunder. Det plejer at få liv i pågældende lokomotiv.
For det andet har jeg byttet lidt om på rækkefølgen, så et tog venter det antal sekunder det skal ved en perron, før scriptet vælger hvilken warrant, der skal få toget videre. Det nedsætter sandsynligheden for, at der vælges ruter til flere tog, hvor en eller flere blokke er gengangere. Og ydermere venter et tog med at igangsætte sin warrant, såfremt et andet tog alligevel har reserveret en del af ruten. Før disse ændringer skete det lidt for ofte, at scriptet tog strømmen i ovennævnte tre sekunder.
Primo februar
Jeg har fået 3D printet lidt mere: En græssåmaskine som denne https://blog.prusaprinters.org/3d-printed-railways-size-h0-187/ og en lille bid af, hvordan jeg måske ender med at lave de yderste kanter af min bane.
De følgende billeder viser såmaskinen, hvor jeg lige er begyndt at samle den. Jeg har fået de elektriske dele hjem fra Kina, og jeg har printet et lille stykke, som jeg har limet på selve højspændingsgeneratoren, og som skal limes fast inde i cylinderen/håndtaget i morgen: Dagen efter, hvor generatoren er limet inde i cylinderen:Flere uger senere fik jeg en fri søndag morgen til at lodde ledningerne sammen og afprøve maskinen:Plamagen i forgrunden er et stykke papir, hvor jeg først har malet en plet med brun (burnt umber), en plet med sort og en plet med grøn maling. Og dernæst har jeg “sået græs” hen over de tre pletter og noget af det umalede papir.
Maskinen er meget effektiv. Det tog ikke mange sekunder at “tilså” papiret. Det er lidt svært at afgøre, om græsset står lodret eller ej. Jeg har kun købt noget meget kort (2,5 mm) græs. Jeg skal have fat i noget længere græs og også græs i flere farver. Men i hvert fald virker det låddent, så jeg tror, at det fungerer efter hensigten. Ellers kan jeg godt holde maskinen lidt tættere på underlaget. Jeg vil tro, at jeg havde ca. 5 cm afstand.
Mht. baggrundsfarven, så vil jeg sige, at den skal være mørk. Det ser bedst ud, der hvor “burnt umber” og sort er blandet, eller der hvor det er helt sort.
Og så har jeg fået printet et lille stykke kant, der passer til at blive klemt ind over krydsfineren, så den dels forstærker denne og dels giver en lodret kant, der kan holde på og afslutte et tyndt lag et-eller-andet, som kan udgøre landskabet.Jeg tror, at jeg ender med at dække hele banen – undtagen skinnerne – med 10 mm flamingo (8 mm helt ind til skinnerne). På det lille prøvestykke på billedet har jeg skåret kanten skrå, så der bliver en grøft langs med banen. Og så kan sådan en plastkant måske være en pæn afslutning?
Et yderligere lille projekt er DSB traktor 57, kendt fra Olsen Banden på sporet. Den kan naturligvis også 3D printes. I hvert fald så længe den ikke behøver at kunne køre. Vognen er købt færdig, ligesom figurerne:Som det ses, er traktoren (heller) ikke malet endnu. Og derudover mangler jeg en Hanomag F20 pickup, som jeg ikke kan finde i H0: https://youtu.be/pb-kisunL4o
Ultimo februar
Jeg har printet nogle lidt mere fintmaskede sier til græssåmaskinen. Med den grove går det meget hurtigt. I hvert fald med 2,5 mm græs:
Som det ses har jeg på de fintmaskede yderligere lukket halvdelen helt af.
Desuden har jeg købt mere græs i andre farver. Også noget på 12 mm. Så nu skal der gøres flere forsøg. “Märklin of Sweden” har på Youtube en glimrende video, som jeg tager udgangspunkt i: https://youtu.be/9doHdoBpcZ0
Jeg har lavet et par totter med langt vissent og kort grønt græs:Som det ses fungerer det. Dog begyndte jeg med den mellemfine si til det lange græs. Og der fungerer den grove bedre. Den mellemfine er derimod god til det korte. Den helt fine er nok ikke brugbar overhovedet.
April 2020
Jeg har printet facaden til Skive H:Stationsbygningen er ca. 57 meter lang. Så den kommer til at fylde en del på mit layout, selvom jeg skalerer den 1:100 i stedet for 1:87. I øvrigt har jeg hittet ud af, at ikke kun Heljan men også f.eks. Faller anvender 1:100 for deres modelhuse.
Næste skridt bliver at diskutere med mig selv om der er plads til 57 cm stationsbygning på min bane. Ellers må jeg i gang med at fjerne nogle fag, så bygningen kan blive kortere.
Jeg har desuden begået den “genialitet”, at vinduer og døre er en integreret del af facaden. Det giver muligvis problemer, når de skal males. Så det skal jeg også have gjort, før jeg printer flere bygningsdele. Måske skal der være løse vinduer og døre som i de byggesæt, man kan købe.
Omtrent halvdelen af forkanten har jeg også fået printet. Bl.a. det ene hjørne:
Ultimo april og maj
Så skete det igen. Det uafvendelige og dejlige. Det blev atter forår. I år dog i Covid-19 virusens skygge. Men i Danmark er der heldigvis en regering, der resolut greb ind i tide, så vi nu er i gang med at genåbne samfundet.
Arbejdet har kaldt hele tiden og gør det stadig. Så der blev stort set ikke mere futtog denne sæson. Jeg fik dog næsten printet hele kanten – inklusive også det andet hjørne.
Ultimo december
Al fritid hele sommeren er gået med at bygge en garage i skala 1:1.
Men her sidst på året har jeg dog lige haft strøm på anlægget, som ser ud til stadigvæk at fungere.
Dog var der et enkelt sporskifte, der “hang” lidt. Dvs., at den ikke ville stilles ligeud. Det var i stedet sådan lidt midt imellem. Men lidt silikonespray af typen til gummilister på bildøre og en del køren frem og tilbage med fingrene fik den på bedre tanker.
Og så har jeg skruet nogen lister bag på et par af de krydsfinerplader, der skal udgøre de aftagelige moduler med Sallinglands landskab. Pladerne buede og har ikke kunnet rettes ud, selvom de har været i pres i et år. Men vha. et par lister og en del skruer er de nu snor-lige.
Jeg ved ikke helt, hvad der nu skal ske. Men jeg har da et par ideer:
– Den forreste kant gøres færdig.
– En eller anden form for landskab langs banen et sted med brune og grønne marker, veje med asfalt og grus, grøfter, hegn, jernbaneinstallationer, evt. en overkørsel og/eller en viadukt.
– Forreste skyggebanegård skal males sort, så man ikke ser den så tydeligt. Lige nu er der rigtig meget grønt parketgulvsunderlag, der falder i øjnene.
– Fysiske signaler og lys i sporskifterne.
– Baggrundsbillede, så der kommer noget visuel dybde på anlægget.
– Skive Station er påbegyndt. Den vil jeg gerne arbejde videre på.
– Jeg kunne langt om længe etablere noget vej til min Faller bil.
– Jeg kunne lave en beskrivelse med komplet kildetekst af, hvordan jeg vha. JMRI har automatiseret togdriften.
– JMRI skal opdateres. Ikke fordi der er noget i vejen. Men jeg vil gerne sikre mig, at min bane og seneste JMRI version fungerer sammen.
Allerførst skal der dog ryddes op både på selve anlægget og på gulvet nedenunder. Så det er godt, at der er blevet en del tomme hylder, fordi der er flyttet en hel masse ikke-tog-ting ud i den nye garage.
Julen 2020
Så er der ryddet op – så nogenlunde – og støvet af på, under og rundt om banen.
Derudover er hele den forreste plastikkant 3D printet og sat på:
Jeg er i gang med at runde hjørnerne lidt af på nogen af opklodsningerne, så min længste vogn kan køre rundt på hele banen uden at støde ind i noget:Det næste bliver nok at 3D printe afdækningen i midten foran forreste skyggebanegård. Flamingometoden bliver vist aldrig helt pænt. Ikke med mine evner. Ved at 3D printe kan jeg også bedre løse et andet problem: Fronten skal være aftagelig, så jeg kan fikse afsporinger, sporskiftere der går i stykker osv. på forreste skyggebanegård. Og ved at printe de nederste 10 mm for sig selv, kan jeg gøre denne “sokkel” fast og lave lidt terræn foran den, mens resten kan være aftagelig.
Venstresiden skal være en blød græsskråning. Der fungerer flamingoen fint. Måske skal der printes en trappe eller lignende? Højresiden skal sno sig mellem skinner, der ligger lidt for tæt. Vi får se, om jeg holder fast i flamingoen der, eller om jeg 3D printer.
Selve landskabet skal formes med papmaché (eller Sculpta Mold, som Luke Towan bruger store mængder af på Youtube). Papmaché kan købes i 400 grams poser, f.eks. her. Og sådan set kan man også købe Sculptamold her. Men man kan jo også rive nogen ruller toiletpapir i stykker og blande det med lim og Polyfilla. Jeg tænker, at poserne nok indeholder tapetklisterpulver. Men jeg bruger hvid lim (PVA). Desuden kommer jeg lidt Polyfillapulver i. Mest fordi jeg har det, men også fordi jeg tror, at det gør det lidt nemmere at forme blandingen. Det store arbejde er dog at rive toiletpapiret i stykker. Det tager nogen timer at rive fire ruller (en rulle vejer ca. 100 gram) i stykker.
Derudover skal jeg have bestemt mig for, hvordan landskabet skal være formet. Jeg er gået væk fra bare at gøre det helt fladt, og også fra at hæve landskabet op på niveau med skinnerne. På næsten alle de billeder, jeg ser af jernbaner i Danmark, kører toget oppe på en dæmning – måske skabt af ballast og sveller, men vel også fordi der simpelthen har skullet fyldes op, så toget ikke skal køre op og ned af bakker. Ovennævnte hr. Towan giver det gode råd i den linkede video, at gå ud fra et billede fra den virkelige verden. Så jeg må nok bestemme mig for et eller nogen få billeder at modellere ud fra. Feks. her eller her.
Mens jeg tænker over bakker og buler i landskabet og mens jeg har revet halvanden toiletrulle (ca. 150 gram) i småstykker, er jeg gået i gang med at printe afdækningen til midten af Skive H station:
Ved de første to buer har traceen en hældning på 1/2 mm pr. bue. Det var ikke den helt store udfordring. Men det krævede dog, at sprækken, hvor plasten går ind over og under krydsfineren skulle have den hældning. Det bliver mere udfordrende i den anden ende, når buerne også skal bugte sig lang skinnerne:
Derudover har jeg forbedret mit JMRI script til afvikling af togdriften, idet jeg har implementeret underholdning, når et tog kører ind i en eller flere bestemte blokke. Og jeg har beskrevet scriptet her.
Nytårsaftensdag begyndte jeg at designe støttemuren, der skal dække af under min SVJ sidebane. Det ser foreløbig sådan ud:
Jeg bruger programmet FreeCAD, som er gratis, nogenlunde let at gå til og alligevel omfattende nok til, at man kan tegne de fleste ting.
Designet ovenfor består af en masse kasser – bl.a. en for hver mursten. Desuden kan man i FreeCAD bruge kugler, kegler, cylindre m.v. Og man kan lave sine egne figurer, hvis det ikke er nok. F.eks. hvis noget skal bue og bugte sig i flere dimensioner. Man kan desuden så at sige lægge til og trække fra, altså samle flere figurer til én eller bruge en figur til at lave et hul i en anden.
Der findes en masse Youtube videoer om FreeCAD. De fleste er dog bare installation og “getting started”. Men der er også nogen, der handler om de mere avancerede features.
Og med det er der kun – som vanligt – at ønske alle et godt nytår.