2019 del 1 – Afdækninger, diorama og Faller testbane

Nytårsdag

FE1C2E5E-B17D-4324-878F-7181030AC88D

Jeg fik passet et stykke med et par buer til og limet i det gabende hul:

Desuden fik jeg stykket med græsskrænten forlænget i toppen, så den nu udgør et helt modul, der dog lige skal skæres og høvles lidt for at få den rette facon fortil.

Tilbage er at få midterstykket passet til, så det passer præcist i forhold til de to sider og få det limet sammen. Så har jeg råkulissen til i alt 4 aftagelige moduler, der udgør fronten på min bane.

Og så skal der naturligvis gøres en masse for at få disse moduler til at ligne landskabselementer i stedet for bare nogen stykker flamingo.

Modul 1 (græsskrænten) skal høvles til, spartles, males, og der skal sås græs og plantes lidt buske. Desuden skal der laves noget hegn eller stakit eller lignende, så folk ikke bare kan løbe ud på banelegemet. Og måske skal der laves en trappe op ad skrænten, der ender i en låge i hegnet?

Modul 2 (broen fra Struer havn) skal muligvis forsynes med et stykke flamingo som “fod” for at blive mekanisk stabil. Og det stykke kan passende være stort nok til at ende midt i en grøft, der løber langs med paradestrecke. Desuden skal det forsynes med en pæn kant og det indkøbte gelænder oppe på broen, samt noget grus eller ballast, så det integrerer pænt mod skinnerne. “Foden” skal være en form for landskab. Måske en grusvej, eller måske nogle forskellige marker? Ud mod grøften / banelegemet skal der være et trådhegn. Den anden side af grøften (udenfor det aftagelige modul) udgøres af ballasteringen på paradestrecke, som godt kan pyntes med lidt græstotter, små buske, ukrudt osv.

Modul 3 og 4, som udgør grænsen op mod det lille sidespor skal muligvis også forsynes med en “fod”. Men hvor stor skal den fod i så fald være? Skal den gå helt over til sporet? Og forsynes med et lille pakhus og dekoreres med figurer osv? Eller skal denne dekoration hellere være en del af det faste stykke?

For modul fires vedkommende skal der allerførst laves “tunnelportaler”, der ligner en typisk dansk jernbaneviadukt. Vi har jo ikke så mange tunneller i det ikke særligt bjergrige Danmark. Og der er slet ikke plads til nedkørslen til hverken Storebælts- eller Øresundstunnellen.

Jeg har fundet denne Youtube video, der er fra en togtur mellem Struer og Vejle og videre til Vejlefjordbroen. Den viser en masse om, hvordan en dansk jernbanestrækning kan se ud. Både perroner, ballast, stærkt varierende grad af rust på og omkring skinner, grøfter, marker, grusveje, overkørsler, viadukter under og over banelegemet – 16:40, 20:15 eller 30:20 minutter inde kan der findes vidt forskellig inspiration til modul fire – og meget mere. Ved 19:40 er der f.eks. en stopbom. Undervejs passeres både IC3, MR og Lint tog samt diverse godt tilsvinede godsvogne. Og se indkørslen til Vejle et par minutter før slutningen. Der er tale om en godt brugt station med en masse rust, grimhed og affald på skinnerne.

Januar 2019

Proxxon glødesaven fungerer fint. Men når jeg har brug for at skære tyndt og bredt, så mangler jeg noget at styre efter. Den originale guide er en aluminiumsstang på kun et par centimeter. Og det kan ikke bruges til f.eks. at halvere tykkelsen på et stykke 10 mm flamingo, som f.eks. ham her ofte foreslår.

image

Derfor har jeg købt en rest MDF plade i Silvan og lavet sådan en her (den vender på hovedet på billedet, så den lille 8 mm liste, der passer ned i sprækken på glødesaven, kan ses):Det er meget svært at få den 110% vinkelret. Men det lykkedes godt nok til praktiske formål. Og faktisk ved jeg ikke, om det nogensinde lykkes mig at få glødetråden helt vinkelret heller. Men ved at justere glødetråden efter min nye guide kan jeg få de to ting til at passe 100% sammen. Så kan det ikke gå helt galt 🙂

image

Nu kan jeg skære millimeter tynde skiver af emner, der er op til 13 cm brede. Det første sted, jeg vil udnytte det, er toppen af modulerne 1 – 3, hvor en 10 mm flamingoplade langs med Märklin C-skinnerne er at udfordre fritrumsprofilet lidt for meget. Der skal skæres et par milimeter væk:Hvis jeg ikke gør det, risikerer jeg at knække pynten af mine lange vogne, fordi f.eks. et trappetrin skraber imod flamingokanten. Og så vil det vel også se bedre ud, hvis kanten er lige knap så tyk.

Ultimo januar 2019

Det går ikke ligefrem lynhurtigt. Jeg har fået skåret lidt i modulet længst mod højre og limet det sammen igen, så det nogenlunde passer højdemæssigt med hældningen på strækningen mellem Skive og Spøttrup. Og det er det.

image

Jeg har dog tænkt på, at jeg nok vil bygge mig et lille diorama for at øve mig på landskaber. Bare på størrelse med et stykke A2 papir, ca. 40×60 cm. Dansk landskab med lidt jernbane (Märklin C-skinner), lidt grusvej, lidt asfalt, en viadukt (i baggrunden), måske en bygning, et par træer, nogle buske, en kornmark, lidt vildt græs og måske et blomsterbed. Noget i denne stil:Her er lidt inspiration fra Australien, som kombineret med togturen fra Struer til Vejle ovenfor måske kan ende med noget rigtig godt.

Til den udtørrede vandpyt med krakeleret mudder kan man måske bruge dette Valejo produkt?

Sculptamold, som han bruger som et væsentligt element i udformningen af landskabet, fås vist ikke mange steder. Men en blanding af opløst toiletpapir og gips kan måske gøre det, jvf. denne side.

Sidste halvdel af februar

Jeg er kommet lidt videre med dioramaet: Jeg har købt en flamingoplade.

Og så har jeg tegnet lidt i Anyrail og videre i Powerpoint. Jeg vil lave mig en bagvæg, så jeg kan øve mig i at lave de afdækninger, jeg allerede er begyndt med på min bane. Lige nu har jeg skitseres det hele som buer. Men det lille stykke til højre for jernbaneviadukten skal nok hellere være en græsskrænt, som den til venstre på min bane.

Diorama_top

Set fra oven:

Diorama_back

Baggrunden:

Eftersom en flamingoplade er 60×120 cm, og eftersom jeg kun skal bruge 45×60 cm til dioramaet, så bliver der 60×75 cm tilbage til en testbane til min foreløbig enlige og foreløbig stadigvæk helt ubrugte Faller bil.

Faller_testbane

Faller banen får dette layout. Det giver mulighed for at lege lidt med vejkryds, hvilket selvfølgelig bliver specielt interessant, hvis jeg køber en bil mere. Men det kan vel også give udfordringer med min enlige bil:Jeg var lidt spændt, da jeg pakkede Faller bilen ud efter den meget lange tid. Ville batteriet være brugbart eller helt fladt? Stor var overraskelsen: Der var strøm på, så det var bare at tænde på kontakten. Så kørte hjulene rundt.

Første forsøg går ud på, om man kan bruge ganske almindeligt rosentråd (1 rulle á 30-40 meter for 15 kroner) i stedet for Fallers egen tråd, der koster 10 kroner pr. meter. Umiddelbart er problemet under alle omstændigheder at få glattet tråden tilstrækkeligt ud til at bilen vil kunne følge den. Det er dog ikke så svært vha. en lille fladtang. Og bilen følger den billige tråd ganske fint.

Planen er egentlig bare at printe vejplanen ud i naturlig størrelse og så lægge tråden mellem flamingopladen og papiret samt (i første omgang) lade bilen køre på papiret. Senere skal papiret jo nok erstattes af noget polyfilla og maling. Men ikke før jeg har leget med stopmagneter og “sporskifter”.

image
image

Sådan ser det ud på oversiden. Jeg har endnu ikke sat tråd under:Og undersiden med tråd ser sådan ud:Jeg bruger i udgangspunktet en vejbanebredde på 3,5 cm. Og det lige stykke tråd i sporskifterne (som indtil videre blot er et lige stykke tråd) er også 3,5 cm langt.

Og det virker. Der var kun et enkelt sted (øverst i billedet), hvor jeg havde fået lavet et sving så skarpt, at bilen fortsatte lige ud og ned i dybet.

Dog er der naturligvis et par problemer:
1. Det er ikke nok med en vognbane på 3,5 cm i svingene. Bilens baghjul går ca. en centimeter indenfor. Og hvis man vil have en sættevogn eller en anhænger med bliver det nok mere.
2. Jeg har ikke lavet “sporskifter” endnu. Der er brug for 4 stk. på den lille bane. Men jeg ved ikke, hvordan jeg skal få sporskifterne, som jeg vil lave vha. en servo, til at sidde i den rette højde, så længe banen består af et stykke papir, der ligger løst ovenpå en flamingoplade. Jeg bliver nok nødt til at have en mere fast overflade, f.eks. en krydsfinerplade. Og desuden skal tråden sidde fast på underlaget og ikke papiret.

08047F97-542D-4977-88E0-5BF1C832DF53
CBB0EBC8-9F6C-4511-8AF7-7CE1619A0FF8

Men indtil videre er det en succes, og jeg vil hellere bruge lidt tid på dioramaet. Og så skal jeg også til at lodde. Jeg har lige fået nogle små fikse stik hjem fra Kina til mine servo dekodere:Det er en hel del bedre end at have ledninger loddet på printet og skruet sammen med kronemuffer:

Det ses ikke på billedet, men ledningerne helt henne fra driveren (dvs. optokobleren) og frem til alle dekoderne er loddet sammen og lodningerne isoleret med krympeflex. Rigtig fint og overskueligt, når jeg selv skal sige det.

2. marts

Jeg hentede min Heljan MX hos Gentofte Togcenter i dag. Det tog “kun” 5 1/2 måned. Men nu er den udstyret med to rigtige hæfteringe. Det ser ud til at fungere glimrende. Nu kan den trække tre B vogne op af stigningerne uden problemer.

Medio april

Det er blevet forår. Det blev ikke til meget modeltog denne vinter. Men lidt har jeg da nået:

– Vha. koblinger, AC hjul osv. kører togene – dog er Heljan B vognene ikke 110% stabile.

– Afdækningerne foran har nogenlunde fået deres grundform. Der skal skæres og slibes lidt, og de skal forlænges med en sokkel, der stabiliserer bunden af dem.

– Jeg fik min Faller bil ud at køre på en testbane.

– MX’en fik gummihjul.

– Separat strømforsyning til servoer i sporskifterne.

I formiddags var det dog for koldt til at gå i haven, så jeg fik checket, at toget stadigvæk kunne køre. Det kører fint. Også under JMRI Warrant kontrol.

Men… For der er et men: Ud fra NEM normer osv. fik jeg regnet og målt mig frem til, at 10 mm fra den yderste plastikkant på Märklin C skinnerne og til afdækningerne over skinnerne ville gå an. Men det gør det ikke for de allerlængste vogne. Det er snarere 12 – 13 mm. Så disse vogne afsporede på dagens prøvekørsel. De blev ganske enkelt skubbet af skinnerne. Jeg skal have fiflet lidt med afdækningerne.

 

Translate »