3. februar
Jeg fik lige en time til at komme i gang med det sidste lille skinnestykke. Krydsfineren har været savet ud lige fra starten. (Ligger på gulvet).
Og nu har jeg også savet 6 små stykker liste, så jeg kan skrue de indkøbte stålvinkler under krydsfineren. (Ligger oven på krydsfineren nede på gulvet). Det er godt nok mærkeligt. Men jeg har aldrig præcis den skrue, der er brug for – i dette tilfælde 3,5 x 17 mm undersænket spunskrue. Så det kostede en tur i Bauhaus.
Endvidere har jeg limet en malingsrørepind savet i to stykker under det eksisterende krydsfiner, så paradestrecke har noget at hvile på:
4. februar
Krydsfineren til paradestrecke er så godt som sat på: Den er tilpasset, vinklerne er skruet på understellet og der er limet grønt parketgulvsunderlag på alle de steder, hvor pladen skal ligge på. Nu mangler kun Stopp filt og skinner, servo i sporskiftet og ledningsføring. Sensorer og dekoder er monteret.
Men det er det mindste. Den store del er ordnet, nemlig definition af SVJ såvel som paradestrecke i JMRI – inklusive virtuelle signaler og das ganze. Det tog nogen timer.
5. februar
Jeg lagde skinnerne på krydsfineren for at strege op, hvor der skal bores og saves. Det er en dejlig fornemmelse at se banen komplet.
Jeg benyttede lejligheden til at køre banen rundt nogen gange for at teste underlag:Paradestrecke har alle fejl: Der er intet underlag mellem skinner og krydsfiner. Og skinner såvel som krydsfiner ligger løst og kan virkelig udgøre en klangbund. Men alligevel er der næppe nogen hørbar forskel mellem skinner med grønt parketgulvsunderlag og paradestrecke. Men SVJ med Stopp underlag er meget bedre dæmpet. Nu får vi se om Stopp fungerer lige så godt på paradestrecke, når jeg får det klappet på.
Jeg har også lige monteret servo og lanterne i det enlige sporskifte. Det er imponerende så hurtigt jeg glemmer. Så for en anden gangs (og især min egen) skyld: Først sættes det store stykke plexiglas i. Dernæst servo (med monteret trækstang) og til slut det lille stykke plexiglas.
11. februar
Skinnelægning
Paradestrecke og dermed hele skinnelegemet er færdigt:Stopp filt dæmper bedre end det grønne parketgulvsunderlag. Men forskellen er meget lille. Så det grønne bliver ikke skiftet ud.
Next step
Det er næsten en mærkelig fornemmelse at være “færdig” med at bygge selve banen. Jeg ved ikke helt, hvad jeg nu jeg kaster mig over. Der er kandidater nok:
– Køreplaner i form af Warrants og scripts for alle tog.
– De seneste ændringer til SCWarrants er aldrig blevet pushet til Github og dermed til de nye releases af JMRI. Jeg mangler at opdatere til nyeste JMRI version og dernæst pushe disse ændringer. Det drejer sig om det jeg lavede 29. maj 2017 med at allokere og deallokere hele ruten for en SCWarrant som en samlet operation.
– Alle de efterhånden 10 sporskiftelanterner skal have strøm, så jeg får det lille dekorative element med.
= Kameraerne skal monteres i skyggebanegårdene.
– Jeg har endnu en vitrine, der skal forsynes med lys og hænges op.
– Tunnelportaler, så overgangen mellem det synlige og det skjulte bliver mere veldefineret.
– Afskærmning af forreste skyggebanegård, altså at lave en forplade, så banegården bliver skjult.
– Moduler eller rettere rammer til de moduler, som skal udgøre landskabet og danne grundlag for landevejen til min Faller bil.
– Og så kommer der forhåbentlig en strømforsyning og nogen stik m.v., så jeg kan foretage den endelige ombygning af servo dekoderne. Men der kan snildt gå en måned mere. Jeg skal have ændret lidt på opsætningen for sporskiftet på paradestrecke, men det lader sig ikke gøre før denne ombygning af dekodere.
– Vingesignalet til Spøttrup station skal bygges og forsynes med en servo.
Videoovervågning af skyggebanegårde
Som en overspringshandling er jeg gået i gang med at lege med WEB kameraer. Jeg har modtaget i alt tre web kameraer fra Kina. Et, der ikke kan justeres i fokus og to, der kan.
Kameraerne skal bruges til at vise på PC skærmen, hvad der foregår på de skjulte banegårde.
Jeg havde håbet, at jeg kunne tilkoble alle tre (og gerne endnu et) enten til PC’en via en USB hub eller til en Raspberry Pi. Men ingen af delene fungerer.
Hvis jeg tilkobler kameraerne til PC’en via en USB hub, opstår der to problemer: Kameraerne vil kun vise halv opløsning og kun et kamera af gangen kan anvendes.
Hvis jeg tilkobler kameraerne til en Raspberry Pi (model 2B) kan jeg ligeledes kun bruge et kamera af gangen. Og her kan jeg ikke få levende billeder, men kun et snapshot ca. en gang pr. sekund og forsinket i flere sekunder, før det kommer på PC skærmen.
Jeg er endt med et kompromis, hvor jeg forbinder to kameraer direkte til PC’en, hvor jeg anvender et USB stik på hver sin side af PC’en, hvilket jeg tror betyder, at det er to separate USB controllere. Det tredje kamera må så nøjes med at generere snapshots med sekunders forsinkelse. For det har jeg forbundet til en Raspberry Pi.
Skal jeg have flere kameraer, så kræver det muligvis en stationær PC med endnu flere USB controllere. Men jeg har bestilt to ting, der måske kan redde min gamle laptop over denne forhindring: Et expresscard med 2 USB 3.0 porte til 5 Euro. Jeg håber den indeholder endnu en USB controller. Og så har min PC et firewire stik. Jeg håber, at det betyder endnu en controller, og har bestilt et firewire / USB kabel til 1 Euro.
Vitrine nr. 2
Jeg er begyndt på næste vitrine. Først lister bagpå, så der bliver nogle få mm “hulrum” mellem væg og bagside til ledningsføring:
13. februar
De ændringer, jeg lavede til JMRI 29. maj og 11. juni 2017 må jo nok hellere komme ind i JMRI.
Derfor har jeg opdateret til den seneste version af JMRI og flettet mine ændringer ind.
Det var ikke helt nemt, for jeg kunne ikke oversætte den nye version. Jeg fik en “out of heap memory” fejl, som normalt betyder en eller anden fejl, hvor oversætteren kommer til at køre i en uendelig løkke. Men efter nogle timers famlen og efter at have konstateret, at min arbejds PC godt kunne, så fandt jeg ud af, at jeg skulle opdatere til nyeste version af oversætteren.
Men nu er jeg kommet lidt i tvivl om hvorvidt jeg nu også skal holde fast i ændringen med at sporskifterne ikke bliver sat, hvis JMRI tror/ved, at de allerede står som ønsket.
Det er måske bedre (hvis JMRI rent undtagelsesvis ikke har den korrekte status for sporskiftet) at skrue tiden for at sætte sporskifterne ned i ECOS’en og så til gengæld lade SCWarrants vente et par sekunder før toget startes, når JMRI får at vide, at alle sporskiftere er sat. For tiden, der sættes i ECOS, styrer to ting, nemlig dels hvornår ECOS går videre med at sætte næste sporskifte, og dels hvornår ECOS melder tilbage til JMRI, at sporskiftet er sat.
15. februar
Så er JMRI ændringen merget ind. Det er en sand fornøjelse med Bob Jacobsen og resten af dette community, som i dette tilfælde såvel som mange andre tog imod forbedringerne med kyshånd og hjalp det igennem tests osv.
I mellemtiden har jeg fået limet alle 4 lister bag på vitrine nummer 2, samt har fået skåret balsa trekantlisterne, som jeg limer på senere i aften.
Jeg har i øvrigt kun skruet sporkifte-skiftetiderne ned for de sporskiftere, der har separat strømforsyning. Jeg vil ikke risikere at overbelaste ECOS’en og venter derfor med resten til jeg får den nye strømforsyning fra Kina.
Mht. Kina, så har jeg måttet åbne hele to “disputes”. Jeg har bestilt en rød nødstopsknap, som ikke er kommet frem efter to måneder, og Ali Express har lukket ordren pga. timeout. Desuden har jeg modtaget en USB hub med en forkert AC adapter. I sidstnævnte tilfælde har sælger tilbudt mig delvis kompensation, men jeg har krævet fuld kompensation. Nu venter jeg bare på at Ali Express griber ind og afgør konflikten. Jeg er sådan set lidt ligeglad. Jeg har bestilt en USB hub, som er ubrugelig til mit formål. Både med og uden den rigtige AC adapter. Og til gengæld har den ikke gjort mig fattig.
18. februar
Vitrine nummer to er en realitet:
Desværre har jeg fået hele tre nuancer af LED strips. Det er ikke kun på billedet, at der er to hvide, to grønne og to violette hylder. Desuden er limen dårlig på de grønne. De falder ned. Så de må nok limes med kontaktlim. Eller jeg prøver lykken og køber endnu en rulle og håber, at den er bedre.
Sådan er det, når man køber billigt i Jem og Fix.
Jeg har rester af de tre ruller. Desværre mest af den grønne. Og hvis man ser rigtig godt efter i de punkter, hvor man kan klippe for hver 10 cm, så kan man faktisk godt se forskel:
Problemet er bare, at der også er 2 forskellige slags i den nederste vitrine. Og den ene af dem ligner meget den grønne, men er dog fra en anden rulle. Den grønne rulle var helt ny, da jeg klippede til de to hylder.
24. februar
Så er der hvidt lys på alle hylder. Jem & Fix byttede med et smil – fordi jeg kunne fremvise en bon. Husk at gemme den!
Og så har jeg ellers kastet mig ud i noget, som giver mig nærmest fysisk ubehag og i hvert fald stærkt rystende hænder: Min gode Märklin MY, som styrtede på gulvet og fik bøjet sin puffer, skal repareres.
Først skal toppen af:Eller set nedefra:
Og så var jeg nødt til at knække pufferen helt af. Derefter pillede jeg selve pufferen af (der er slået en kant af, og den kan fås som reservedel, som jeg skal have bestilt) og så satte jeg den del af “lokomotivskroget”, som jeg har knækket af, på en tandstikker, så jeg bedre kan arbejde med den, og så jeg bedre kan se, når jeg får den til at sidde lige. Lidt filen (materialet er meget blødt, så det er med tryk på “lidt”), og de to dele passer sammen og er klar til at blive limet sammen igen:
Og de to brudflader kan limes sammen med superlim. Først forsøgte jeg dog med såvel en lille hammer som med hjørnet af bordet, om jeg kunne få det hjørne af brudfladen, hvor selve karrosseriet af lokomotivet ser ud til at være bøjet 0,4 mm ind, tilbage på plads. Men hammeren ødelægger bare alt (jeg fik knækket pynte-trækkrogen af, slået den matsorte maling af et par steder på underkanten og jeg var lige ved at slå den ene forlygte af), og jeg kunne ikke klemme det bøjede tilbage med håndkraft og bordhjørne:
Så pyt med de 0,4 mm. Nu er det limet, sådan at disse 0,4 mm er kompenseret for:
Efter at limen har fået et par dages hærdetid er så tilbage at lappe den matsorte maling:
I mellemtiden har jeg bestilt selve pufferen, som lokomotivet må undvære indtil det kommer hjem.
Jeg er ganske godt tilfreds med resultatet efter et døgns hærdning og efterfølgende maling. Det kan ikke ses, at lokomotivet nogensinde har været beskadiget:
Endvidere har jeg gen-monteret sikkerhedsnettet, som har været afmonteret mens jeg har tilføjet SVJ og paradestrecke:
Så skulle vi gerne igen være nogenlunde sikret mod tog, der beskadiges pga. nedstyrtning.