Se også siderne om planerne om den nye bane:
- Layout
- Landskab og bygninger (inklusive et vingesignal)
- Træarbejde, kabelføring, udvidet kontrol m.v.
25. november
Vha. SCARM har jeg printet første fase – dvs. de nederste 1 1/2 etage minus tre vigespor, som jeg sparer væk – ud i naturlig størrelse. Det giver lidt indtryk af, hvor svært eller nemt det bliver, at komme til de nederste spor nedefra. Og senere skal det bruges som skabelon, når jeg skal save de pladestykker ud, som sporene skal lægges på.
Desuden har jeg været i Silvan og købt et enkelt høvlet brædt på 21×98 mm, en rest 6 mm MDF plade og lidt gevindjern og nogle nippelskruer – begge dele i M4.
Jeg købte MDF plade i stedet for krydsfiner. De havde også en rest 9 mm krydsfiner. Men det buede fælt, hvorimod MDF pladen er snorlige og faktisk føles stivere / stærkere. Man kan sikkert godt købe krydsfiner i en bedre kvalitet til en højere pris et eller andet sted. Men hvorfor gøre det, hvis 6 mm MDF er mindst lige så godt?
Nu skal det selvfølgelig prøves først. Måske er MDF for hårdt? Eller måske er der andre ting i vejen. Det er derfor, jeg kun har købt en lille del af de materialer, der skal bruges. Nå ja – også lidt fordi de fleste brædder i stabelen ville være forholdsvis umulige at bruge pga. store knaster og manglende kanter. De er billige. Men det er også 6. sortering. Jeg tror, jeg skal en tur forbi Stark. Eller måske Bauhaus?
2. december
Nu har jeg fået købt 8 brædder. Silvan havde fået en ordentlig bunke hjem, hvor jeg købte alle de brugbare. Og det er lige nok til mit design:
Den lidt underlige plamage, der hvor tre brædder mødes, er en plade eller et stykke brædt, som dels skal gøre hele konstruktionen stiv, (idet der skal dybler og skruer i alle de retninger, som dækkes af plamagen), og dels er der, hvor benene skal skrues på. Der er kun indikeret et ben på tegningen, men selvfølgelig skal der være fire. Benene er i øvrigt genbrug fra prototypen. Det er højdeindstillelige runde stålben fra Ikea.
Desuden har jeg købt nogle beslag, bl.a. et sæt udtræk, som indtil jeg købte dem var beregnet til et PC tastatur under et skrivebord. Nu er det beregnet til en ECOS under mit nye layout.
Som alle nok kan gennemskue, er det fortsat bare planer. Konkret sker der intet. Der er for travlt med arbejde, julefrokoster og alt andet.
18. december
Endelig kom der en dag med lidt futtogstid. Jeg har fået ryddet lidt op på prototypebanen og optaget en film, hvor togene kører rent computerstyret, dvs. JMRI / warrant styret kombineret med et simpelt Jython script.
Desuden har jeg haft gang i kapsaven og savet brædderne til i de rigtige længder. Nu skal der bare sættes skruer i. Så er jeg i gang med den nye bane:
Her er brædderne stillet på højkant cirka som den færdige ramme skal se ud:
For at skrue det hele sammen har jeg først målt ud, dernæst boret 2 stk. 3 mm huller for hver samling, i de lange brædder. Herefter sætter jeg brædderne sammen vha. nogle hjørnetvinger:
Hvorefter jeg borer så langt ind som muligt med et 2 mm bor og sætter 4 x 50 mm skruer i:
Da jeg samlede rammen, fandt jeg ud af, at det er bedst at begynde i midten med de 56 cm lange brædder og at tage de 23 cm lange brædder derefter og selvfølgelig slutte af med enderne (110 cm brædder).
I dag nåede jeg dog ikke at få de sidste 4 stk. 23 cm brædder og enderne på. Næste etape bliver forhåbentligt mellem jul og nytår.
28. december
I dag fik jeg skruet de sidste brædder på rammen. Nu skal der ben på, så jeg kan komme i gang med at bygge den nye bane. Det kræver dog, at jeg skiller prototypebanen ad, så jeg kan genbruge benene, skinnerne og elektronikken samt ikke mindst pladsen.
Her er et sidste blik på prototypebanen, før den bliver skilt ad:
Desuden har jeg været en tur hos Lokdoc i Brøndby, hvor jeg har købt de skinner, der – udover dem, jeg allerede har – skal bruges til fase 1.
29. december
Så er elektronikken og alle skinner afmonteret:
Nu skal det pakkes ned i kasser, så jeg kan komme til at fjerne det gamle møbel og stille det nye op.
Klar til at bære ud:
Og stille op. Nu er benene sat over på den nye ramme, som har fået pladsen. Benene er skruet på nogle små stykker plade savet ud af det gamle bord:
Så mangler der bare…… alt. Der skal laves en plade (af det gamle bord) til elektronik. Pladen skal skrues på væggen. Eller måske bag på rammen??? Og den skal designes, så elektronik og kabelføring bliver overskueligt. Der skal bygges flere dekodere og flere S88 moduler. Der skal trækkes kabler. Der skal laves traceer til skinnerne. Der skal bygges servoer ind i de nye sporskifter. Skinnerne skal lægges. Den nye bane skal defineres og tegnes i JMRI. Osv. osv. Men jeg er i gang.
Jeg skal have bygget følgende elektronik:
- 3 dekodere til sporskifter
- Et krydsfelt, så jeg kan koble en dekoder eller et ganske bestemt isoleret sporstykke til programmeringsspor udgangen fra ECOS. Dertil har jeg tænkt mig at bruge disse RCA bøsninger og tilsvarende stik.
- Resten af de strømfølere, der er plads til på det veroboard, jeg allerede har.
- Måske endnu et S88 modul med tilhørende strømfølere. Selvom en første opdeling i blokke siger, at det ikke er nødvendigt til fase 1 (23 blokke), så bliver det nødvendigt til fase 2 (yderligere 7 blokke, hvorved jeg nærmer mig de 32 indgange, der er på mine 2 S88 moduler). I hvert fald selve S88 modulet, som skal føle på reed switche / magneter i de bagerste vogne – med mindre altså, at jeg bruger mit LocoNet modul i stedet.
- Servoer i 12 sporskiftere, hvoraf den ene er en 3-vejs, hvori der skal 2 servoer.
- Fundet en type stik til de aftagelige moduler. Dem er der 4 – 5 stk. af. Man kan købe D-sub stik på print med skrueterminaler. Men de koster dyrt. Man kan også købe dem til “lakridskabler”. Men så får man udelukkende meget tynde ledninger. Det ender nok med D-sub med loddeterminaler.
30. og 31. december
Jeg fandt en lang og smal rest krydsfiner i Silvan. Jeg troede, at det var 6,5 mm, men det viser sig at være 9 mm. Jeg har skåret det i en 22 cm bred strimmel, så det kan bruges til den bagerste skyggebanegård. Det er sådan lige til den stive side, så jeg vil fortsat satse på 6 mm plade.