2017 del 2 – Opbygning af ny bane – skinner på underste etage

Se også siderne om planerne om den nye bane:

23. januar

Juhu og jubi. Nu kom endelig pakken fra NiceLED. Det tog “kun” tre uger og en dag.

Sammen med servoerne har jeg også købt en servo tester. Den kostede lidt vel meget (80 kroner, tror jeg). Og jeg kunne have bygget en selv, eller brugt min ECOS og en servodekoder. Det jeg skal bruge er et eller andet, som kan sætte en servo i midterpositionen.

IMG_0152
IMG_0151
image

Man kan sagtens bygge en servo tester af en 555 timer, som jeg har “på lager”:Men der er nemmere bare at købe sig fra det – lige undtagen, at jeg har lidt et problem med at forbinde min batteriholder til testeren. Jeg har ikke det rigige stik. Men det virker:Jeg har brugt to ledere i det patchkabel, der egentlig er beregnet til at forbinde I/O portene på en Raspberry Pi.

24. januar

image

Jeg har lavet en fin udtrækshylde til ECOS’en. Jeg ved ikke om jeg bliver træt af, at den kommer til at sidde forholdsvis lavt. Men til gengæld fylder den ingenting:

27. januar

Untitled
Untitled

Jeg har tænkt lidt over, hvordan jeg skal håndtere krydset i JMRI. Jeg har lavet et lille forsøg i Panel Editor, hvor jeg ganske enkelt har tegnet krydset som to skinneikoner, der repræsenterer samme OBlock, og hvor jeg drejer dem 45 grader i hver retning og lader dem stå på kryds:Signalet styres af Signal Mast logic. Og jeg har gjort forsøget med at “approach-blokken” skal være besat samt at de to krydsende blokke ikke må være det, for at få grønt. Det virker også – i hvert fald i simulatoren:Selvfølgelig skal masten ikke være både source og destination. Men nu prøvede jeg det altså bare lige hurtigt af.

I øvrigt er krydset så viseligt indrettet fra Märklins side, at de to retninger ikke er elektrisk forbundet til hinanden. (Der ligger en ledning i kassen, så man kan forbinde dem med hinanden, hvis man vil.) Jeg har tænkt mig at udnytte det til at have en sensor pr. retning, og lave noget Logix i JMRI, der hiver kørestrømmen væk, såfremt begge sensorer er aktive samtidig. Derved får jeg et nødstop, som forhåbentlig kan nå at forhindre, at de to tog kolliderer.

Umiddelbart ser det ganske vist ikke ud til at man kan slukke for strømmen fra Logix. Men man kan køre et Jython script. Og fra det script kan man godt slukkefor strømmen. Se https://github.com/JMRI/JMRI/blob/master/jython/AutoLayoutPowerOff.py

Hele krydset skal dog være én blok. For ellers vil to warrants kunne allokere hver sin retning i krydset samtidig.

3etager_fase1_170201

Opdelingen i blokke er i det hele taget under overvejelse, så jeg kan komme i gang med sporlægningen:Signalerne på tegningen er de logiske eller virtuelle signaler – dem som skal bruges af JMRI til at få warrants til at fungere. De relativt få fysiske signaler, der skal anbringes på den virkelige bane er kun dem, der er på den synlige del, og måske endda kun nogen af dem. Endvidere kan nogen af de fysiske signaler måske være nogle helt andre end de logiske. F.eks. skal der kun være ét indkørselssignal til Skive H fra venstre mod højre, mens der er to logiske signaler – et til hver af de to spor (se det grønne og det grå spor ca. midt på tegningen).

29. januar

IMG_0155
image
image

Jeg er begyndt på alle mulige småting. Lige nu er jeg ved at forberede montering af ledninger, i den forstand, at jeg ville ønske, at jeg havde købt sådan nogen klemrækker til mine strømfølere:Så kunne jeg nemlig nemt hive print med strømfølere af og sætte dem på igen, når de går i stykker. Men ikke noget piveri. Jeg laver bare selv sådan nogen dobbelte klemrækker ved at klippe nogen kobbertråde fra installationskabler i småstykker:Og så er jeg ellers gået i gang med støjdæmpningen. Jeg er næsten færdig med underetagen. Der mangler kun de to forreste hjørner samt der hvor de to flex-skinner skal være. Jeg skal dog lige huske også at støjdæmpe de klodser, som banetracéen hviler på:Jeg limer parketgulvsunderlaget fast med trælim. Jeg har købt en hel liter. Jeg forsøger ganske vist at smøre tyndt ud, men jeg bruger en del.

30. januar

Jeg er begyndt at definere banen i JMRI. Jeg har valgt at definere “hardwaren” som Loconet simulator i stedet for ECOS. På den måde kan jeg definere hele banen og prøve signalleringen af uden overhovedet at forbinde til ECOS’en. Ganske vist skal jeg ind og lave “global-search-and-replace” på alle sensorer på det tidspunkt, hvor jeg vil til at bruge JMRI sammen med den fysiske bane. Men det har jeg prøvet før, da jeg skiftede IB-COM ud med ECOS.

PanelEditor

Indtil videre har jeg indtastet alle Sensors, Turnouts, OBlocks, Portals og Paths. Det har jeg gjort direkte ind i tabellerne i JMRI. Det er sådan set nemt nok. Men nu begynder det svære, nemlig at tegne layoutet i Panel Editor. Jeg undlader – i hvert fald i første omgang – at bruge Layout Editor:Det bøvlede er, at man kan vælge mellem flere forskellig ikonsæt, samt ikke mindst at Panel Editor ikke decideret er fejlfri. Man skal især være opmærksom på, at selvom man vælger et sporskifte og nogle paths i “indsæt” dialogen, så skal man ikke regne med, at man får hvad man beder om. Man skal højre-klikke op til flere gange på hver ikon og vælge “Edit”, for at få ikonen til at repræsentere det, den skal. Det er selvfølgelig en fejl i Panel Editor. Og selvfølgelig kan det løses. Men det må andre tage sig af.

4. februar

Så er det servo- og sporskiftetid, nu hvor lørdags-hovedrengøringen er overstået. Jeg laver kun de sporskiftere, jeg har brug for lige nu.

Til formålet har jeg savet nogle stykker af en 4 mm acryl / plexiglas plade. To stykker pr. servo, en på ca. 25×28 mm til at “klodse” servoen op på og en på ca 28×10 mm, som der er fræset et spor halvvejs igennem (med en almindelig vinkelsliber). Den lille klods og især fræserillen skal holde pianotråden (som jeg ikke har bøjet endnu) fast.

Jeg har endnu en gang forsøgt at bruge en stiksav til at skære i pladen. Det duer ikke. Ikke en gang en særlig lille og langsomt kørende stiksav med en fintandet klinge. Klingen bliver så varm, at pladen smelter. Og derved smelter den saverillen sammen igen lige bag ved klingen. Så jeg bruger en ganske almindelig nedstryger i stedet. Det bliver ikke kønt. Men pyt med det. Det hele bliver gemt væk under sporskifterne.

image
image

Derudover har jeg afkortet servohornene, så de kan være inden i sporskifterne. Jeg har endvidere linet dobbeltklæbende tape m.v. op:Et voila:Derudover er jeg nu færdig med at lægge parketgulvsunderlag på den første nederste oval. I morgen vil jeg lægge skinner på samme oval – inklusive at save huller i tracéerne, så servoerne under sporskifterne kan være der.

Dernæst skal tracéen til Skive H saves ud og monteres vha. gevindjern. Og så kommer kabeltrækning og elektronik. Men mere derom, når jeg når dertil.

5. februar

Det har taget det meste af dagen at lave huller til servoerne, samt at finde de rigtige skinner frem, så der er (rent elektrisk) delt op i de rigtige blokke. Derudover var der også lige et af de gamle sporskifter, som skulle have en 1,0 mm tyk pianotråd skiftet ud til en på 0,6 mm.

image

Men nu er den første oval på plads:Dagens sidste time har jeg brugt på at lodde de sidste 6 strømfølere sammen til S88-N modul nummer to, som indtil videre kun har været udstyret med 10 strømfølere. Jeg mangler stadigvæk ledningsføringen på printet til de 6 nye strømfølere. Så har jeg nok til fase 1 af den nye bane.

6. februar

Ledningsføringen til de 6 strømfølere fikset. Så mangler jeg kun en afprøvning af hele modulet med S88-N og 16 strømfølere. Men det må lige vente lidt.

7. februar

Jeg har fået tilføjet blok 27 og 28, jvf. sporplanen ovenfor (27. januar) i JMRI. Det var ikke nemt. For der er åbenbart en fejl i JMRI, der gør, at man ikke kan oprette en OBlock uden at man har hele banen til at hænge sammen med Portals og Paths.

Eller rettere: Det kan man netop godt. Og man kan gemme layout filen uden at blive advaret. Men under indlæsning af filen (dvs. når man igen starter JMRI), får man en meget lang og lige så kryptisk fejlmeddelelse, så filen ikke kan indlæses overhovedet. Dvs., at man har mistet hele layoutet.

Men heldigvis laver JMRI en serie backup kopier af layoutet. Så man kan kopiere en backup ind og prøve igen. Jeg fik det til at lykkes i tredje forsøg.

image

Derudover er jeg begyndt at fremstille en lille serie på 4 servo- / sporskifte-dekodere:

8. februar

Jeg har fået defineret alle signalmaster som virtuelle i JMRI. Og jeg har fået de første par stykker anbragt i panelet samt defineret signal mast logic for dem.

På et senere tidspunkt kommer jeg til de fysiske signaler. Den tid den glæde. Lige nu er formålet med de virtuelle master, at SCWarrants skal have noget at køre efter.

Derudover har jeg loddet lidt over halvdelen af lusene på de fire servo dekodere.

9. februar

Alle signalerne er nu anbragt på layoutet i JMRI. Derudover har jeg sat tekster på, så alle bloknumre og sporskiftenumre kan ses. Kun en lille del af signal logikken er defineret.

Derudover har jeg opdaget, at ham der oprindeligt lavede Warrants i JMRI har fjernet mine Signal Controlled Warrants. Det er jeg mildest talt begrænset tilfreds med. Men han ser ud til at have gjort de almindelige warrants “signal-aware”, så en test må afgøre om jeg skal være sur eller glad – altså om jeg skal på den igen for at få det til at virke igen. Jeg har en mistanke om, at jeg i det mindste skal ind for at rette, sådan at jeg ikke behøver at optage throttle kommandoer, men så toget alligevel rent faktisk kører, når nærmeste signal skifter til “kør”.

image

På servo dekoder fronten går det fremad. Jeg mangler at montere de aktive komponenter samt at programmere micro controllerne:

11. februar

De sidste komponenter er loddet på servo dekoderne. Nu skal der bare kodes microcontrollere og forbindes ledninger. Men det bliver ikke før jeg også får skruet en elektronikplade på.

image

I mellemtiden har jeg skåret pladerne til tracéen under Skive H. Jeg mangler bare lige nogen skruer til at sætte det sammen med:

12. februar

Jeg var et smut i Bauhaus for at købe lidt 3×13 mm skruer m.v. Det har sat mig i stand til at lime/skrue tracéen på billedet ovenfor sammen.

image

Derudover har jeg langt om længe skruet en plade til elektronikken bag på rammen. Det blev en bred men lav rest 9 mm krydsfiner. Jeg får se, om den bliver god at skrue elektronik fast i, eller om den er så tynd, at jeg ikke kan få skruerne til at holde i den. Men nu er den der i hvert fald, og derfor har jeg flyttet layoutet tilbage på plads i hjørnet af futtogsværelset:Ydermere har jeg været i gang med hulsaven og lavet et par huller til ledninger frem og tilbage mellem ECOS og elektronikpladen (eller bare mellem forsiden og bagsiden af layoutet). Og så har jeg sat en strømskinne fast.

Jeg overvejer, om jeg skal have fat i nogle kabelrender som disse, eller om jeg skal fortsætte med øskner/kroge eller måske lime ledningerne fast langs brædderne: https://www.elvvs.dk/c/ledningskanal-m-slids-3393/

I hvert fald skal det ikke have lov til at blive et spindelvæv af ledninger ligesom prototypebanen var.

Sidst på aftenen har jeg bestilt nogle kabelbinder holdere samt ikke mindst en rulle velcrobånd hos AV-CABLES. Så skal alle ledninger hænges op vha. velcrobånd. Kabelbinder holderne skal bruges sammen med kabelbindere (også kaldet strips) til at holde f.eks. transformatoren til ECOS, som ikke har huller eller lignende, så den dermed ikke kan skrues fast.

Translate »