Elevatordesign – mekanik

21. september 2023 – tegning m.v.

Jeg har tegnet en ny mekanik, hvor jeg holder fast i, at elevatorstolene skal udbalancere hinanden ved at være forbundet med en tandrem i hver ende. Nu er der dog ikke længere et tandhjul til steppermotoren, men blot fire ‘idler’ hjul.

Stepmotoren er til gengæld koblet til en 10 mm spindel på hele 850 mm længde. Derfor de 10 mm i diameter, så den ikke slår sig. Den har 2 mm stigning pr. omdrejning. Den trækker på den ene elevatorstol i den ene ende og på den anden elevatorstol i den anden ende.

Jeg holder fast i, at elevatorstolene kører på V-slot skinner. Nu blot 20×80 mm frem for 20×60 mm for at få bedre plads til spindlen og til at fastgøre skinnen på elevator-rammen.

“Klumpen” øverst er stepper motoren. Den er (via dens aluminiumsbeslag) skruet fast på den 3D printede blå klods, som også holder et kugleleje, hvori skruen kører rundt. Den røde metalring, som er skruet fast på spindlen, holder kuglelejet på plads oppe i klodsen.

Møtrikken til spindlen – altså møtrikken med de 2 mm stigning – er skruet ind i den næste 3D printede klump (den grønne). Den på tegningen “frie” ende af den grønne klump skal skrues fast på den ene elevatorstol, som jo er fast forbundet til den anden elevatorstol via tandremmen. Dermed kontrollerer motoren begge elevatorstole i den ene ende.

Den ferskenfarvede 3D printede klods holder endnu et kugleleje for at styre den nederste ende af spindlen sideværts.

Den lilla 3D printede klods bærer spindlen vha. den røde metalring, som “står” på et trykleje, der passer ned i klodsen.

Desværre kan makersupplies.dk ikke levere 10 mm spindler. Så jeg må ty til AliExpress med deraf følgende ricisi for dårlig service, dårlig kvalitet og ultimativt spildte penge. Men det er billigt, hvis det går godt.

Mht. elevatorstolene tænker jeg på at 3D printe enderne af elevatorstolene. Og hullet gennem rammen. Det kan gøres meget præcist. Og det giver mulighed for at anbringe micro switches og/eller IR sensorer lige så præcist. Udfordringen er naturligvis at få det gjort stærkt nok; hver ende må nødvendigvis printes i mindst tre stykker. Og enderne skal gøres solidt fast i top, bund, sider og hylder, som alt sammen er MDF / spånplade.

6. oktober 2023

2 stk. spindler netop ankommet fra Kina. Det tog 17 dage. Den ene af dem er helt lige. Og den anden er fuldt brugbar, og kan måske rettes helt op. Det drejer sig om mindre end to millimeter, den “slår ud” i den ene ende. Så jeg vil sige, at jeg slap heldigt fra mit hidtil største og dyreste indkøb i Kina.

21. oktober 2023

Efter et par ugers software udvikling, genoptog jeg CAD tegneriet i dag:

Men jeg spekulerer lidt på, om monteringen af stepper motorerne måske er for svag? Måske skulle jeg anskaffe nogen vinklede beslag i aluminium eller stål? Men så kommer motorerne meget langt ind mod V-Slot profilerne.

22. oktober 2023 – nyt topbeslag

Som svar på ovenstående bekymring har jeg designet dette 3D printede beslag:

Det bliver rent plastik. Men jeg tror på, at den er en del stærkere end den første udgave.

25. oktober – end-stop switch m.v.

Jeg har fået anbragt en microswitch på det stykke, hvori V-slot profilen er gjort fast. Der er en micoswitch i hver side, der aktiveres, når yderste elevatorstol når i top-position. Et stykke 3D print (lilla på billedet, hvor V-slot profilen er fjernet, så man kan se switchen) aktiverer switchen:

Og jeg har gentegnet hele elevatoren, hvor stykkerne til fastgørelse af mekanikken i rammen er ændret fra 19 mm MDF til 32 mm (dvs. 2×16 limet sammen) spånplade, og elevatorstolene er ændret fra variende tykkelser MDF til 16 mm spånplade. Dvs., at alt er i 16 mm spånplade, undtagen hylderne, som stadigvæk er 6 mm MDF.

Det har fået den samlede vægt fra 27,7 kg ned på 20,8 kg. Hver elevatorstol ned fra 5,9 kg til 4,7 kg. Til gengæld er dybden af elevatoren vokset et par centimeter.

Jeg har også tegnet alle stykkerne ud på hele plader. Jeg får brug for to hele 16 mm spånplader og lidt over en halv 6 mm MDF plade.

Desuden har jeg regnet på hvor lange og hvor mange skruer, jeg skal bruge. Så jeg er næsten klar til at bestille resten af mekanikken hos MakerSupplies.

28. oktober 2023

Jeg har fået tegnet kontakter og beslag til kontakter til overførsel af skinnestrøm:

Og her ses, hvordan jeg har placeret dem i elevatoren (set fra oven):

Derved har jeg friholdt pladsen mellem stolene og rammen til at anbringe IR sensorer til sikring af, at der ikke kommer et tog i klemme.

29. oktober – IR sensorer

Portaler med IR sensorer kom til at se sådan her ud:

Og anbragt i elevatoren sådan:

Nu er designet i princippet færdigt. Men jeg venter lige lidt med at købe og save spånpladerne. Og at få 3D printet diverse beslag og portaler. Man ved aldrig, hvad jeg finder på.

Måske skal portalerne ændres, så de skrues udefra. Jeg tror, at det vil gøre dem stærkere omkring IR modtageren. Og nemmere at montere.

17. november – Portaler og skinner

Portaler omdesignet, så de skrues udefra.

Et prøveprint afslører, at der ikke var plads til IR senderen. Så også dette er ændret.

Desuden afslørede det, at der ikke er plads til Märklin C-skinner i portalen. Lige i midten er portalerne 65 mm. Men pga. den buede top aftager højden ret hurtigt ud mod siderne.

NEM fritrumsprofilet siger, at man uden køreledninger (som jeg ikke skal have) skal have en højde på 59 mm over skinnerne. Märklin C skinner er 10,3 mm høje. Men bunden er kun plastik, så de kan sikkert slibes ned til det halve. K skinner er 5,2 mm. Og Piko A skinner, som jeg tidligere har brugt med god succes, har jeg målt til 4,3 mm. Dvs., at jeg har brug for en portalhøjde over et lidt bredere stykke på hhv. 69,3, 64,2 og 63,3 mm.

En 94 cm lang Piko flex-skinne koster små 50 kr. En 90 cm lang Märklin K flexskinne koster ca. 150 kr. C skinner har jeg allerede. Prisen er i øvrigt cirka som for K skinner. Men de findes ikke som flex skinner. Og udenfor elevatoren får jeg under alle omstændigheder brug for flex skinner for at få det hele til at gå op. Så det taler for ikke at bruge C skinner inde i elevatoren. Der er 12 hylder a 120 cm i elevatoren. Og 3 – 4 buer udenfor. Dvs., at der skal bruges 16 stykker flex skinne inde i elevatoren og 2 – 4 stykker udenfor. Så prisforskellen på 20 x 100 kroner siger mig, at jeg vælger Piko skinnerne. Jeg har i øvrigt allerede to, som jeg dog har klippet lidt i. De skal helst monteres samtidig med at jeg samler elevatoren. Det er noget med nærmest at flette dem ind i underlaget vha. den tråd, der skal udgøre midterlederen. Og dermed skal der bores huller i hylderne til tråden. Så jeg må hellere se at få dem bestilt. Og ligeledes noget forsølvet kobbertråd som midterleder.

Det er i øvrigt en tanke værd, om jeg skulle 3D printe en “holder” til midterlederen, så det kunne se lidt pænt ud. Ved at måle på hhv. en Märklin C skinne og en Piko flex skinne ser det ud til, at midterlederen må være op til 1,3 mm høj. Dvs., at der er plads til 0,5 mm under den forsølvede kobbertråd, som er 0,8 mm i diameter. Det skulle vel nok kunne lade sig gøre?

5. december – 3D printning

I dag fik jeg 3D printet det første af de øverste beslag. Dvs. dem, der holder motor og det øverste kugleleje. Det tog lige under 13 timer. Og kun udkravningen til motoren er for lille: 37,7 mm i diameter i stedet for de 38, som jeg tegnede i FreeCAD. Dvs., at der skal slibes 0,15 mm af hele vejen rundt. Det må kunne lade sig gøre. Men jeg må nok hellere ændre lidt i tegningen, før jeg printer det sidste beslag.

Jeg har nu 4 ud af i alt 6 beslag:

11. december 2023 – mere print

Sidste beslag til nederste kugleleje og første beslag til spindel-møtrikkerne (det røde beslag på tegningen fra 21. oktober ovenfor) printet. Førstnævnte gik godt. Sidstnævnte knap så godt: Alle skruehuller var for store og godset så tykt (30 mm), at M3x30 mm skruer ikke er lange nok. Derfor har jeg rettet tegningen til samt tegnet en version, der skal skrues fast fra indersiden af elevatorstolen. Den skal bruges til forreste elevatorstol. Men jeg venter med at printe til jeg får samlet så meget, at jeg kan måle den præcise virkelige afstand mellem spindel og elevatorstol.

Januar – april 2024

Efter at have lagt det meste af træarbejdet bag mig (der mangler finish og maling) kan jeg komme videre med mekanikken.

  • 9/1: Første beslag til spindel møtrik printet.
  • 14/1 (dagen hvor Hendes Majestæt Dronning Margrethe II abdicerede og Hans Majestæt Kong Frederik X blev udråbt): Var i T.Hansen for at købe skruer, fordi de på deres hjemmeside har et OK udvalg i M4 og M5 maskinskruer. Modsat Bauhaus, som har en ganske forfærdelig dårlig hjemmeside. Det var noget rod. Men jeg købte dog noget. Kunne imidlertid ikke få M3 hos T.Hansen, så var alligevel i Bauhaus, hvor jeg mageligt havde kunnet købe det hele – både i løsvægt og i kasser. Har desuden set lidt på at skrue mekanikken sammen. Fik slebet lidt i møtrikkerne på “vognene”, som elevatorstolene skal køre på. Der manglede en mm plads for at vognene kunne komme forbi de 3D-printede beslag. Desuden har jeg klippet halvdelen af de dobbelte gevindstykker over i to. De skal bruges til de plader, som skal fastholde medløberhjulene til tandremmene. Men hulafstanden passer ikke. I det hele taget skal der files lidt alle vegne.
  • 22/1: Jeg fik fjernet en hylde, så der kan blive plads til elevatoren på mit arbejdsbord. Først skal jeg dog have monteret V-slot profilerne i rammen. Derudover fik jeg designet og printet de fleste af de beslag, der skal bruges for at fastgøre tandremmene bag på elevatorstolene. Den nye bredere tandrem er 2,5 mm pr. tand. Den første smallere tandrem er kun 2,0 mm. Og til den havde jeg købt nogen beslag af aluminium. Men de kan ikke bruges.
  • TOGSKINNER OG MIDTERLEDER: 24/1-2024: Jeg fik printet resten af de beslag m.v, der skal bruges bag på elevatorstolene. Og den sidste portal. Nu handler det om holdere til midterlederen på skinnerne inde i elevatoren. Og måske noget, der kan centrere selve skinnerne. Og her viser det sig, at det største problem hidtil har været, at jeg har forsøgt at printe noget med et 0,6 mm hul, som kun var 2 mm langt. Det kan ikke lade sig gøre med en “almindelig” 3D printer. Men hvis jeg gør holderne 6 mm lange, så ser det ud til at fungere.
  • 10/2: Jeg har printet en lille prototype med tre “fødder”, der passer mellem svellerne. Men skinnerne skal jo også centreres ret nøjagtigt i elevatorstolene. Så derfor ville det være smart, hvis disse fødder gik helt ud til kanten af hylderne. Det betyder så igen, at selve midterlederholderen og fødderne skal printes hver for sig og samles rundt om skinnerne. Derfor er næste forsøg nogle svagt koniske huller i fødderne og lige så koniske dutter under selve holderen, så de to dele kan klikkes sammen. Efter et par forsøg fandt jeg frem til, at det passer med radius 1,4 og 1,5 mm på dutterne og 1,5 og 1,6 på hullerne. En FDM 3D printer er meget præcis, men det ser ud til, at PETG bulner 0,5 mm ud på den printer, jeg anvender.
  • 11/2: Jeg grubler en del over, hvordan skinnerne skal centreres og fastgøres. En hel Piko flex-skinne er 940 mm lang. Jeg har talt, at der er 128 sveller. Og de er hver 3 mm brede. Mellemrummene er 4,3 mm. Det passer med, at 128*3+127*4,3=930,1. Og selve skinnerne stritter ganske rigtigt ca. 5 mm uden for yderste svelle i hver ende. Samme skinne kan glide hen gennem svellerne. Så de skal fikseres. Jeg tror, at epoxy lim vil være det rigtige til det formål. Jeg har købt de 10 mm lange Piko skruer til at fastgøre skinner og underlag. Det vil kræve, at jeg sætter skinnerne fast, før jeg samler elevatorstolene. Ellers kan jeg ikke få en skruetrækker på. To problemer: De vil stikke 2 mm ud på undersiden af hylderne, og hullerne til dem kommer til at sidde under midterlederen. Løsning; Skær de to mm af med Proxxon maskinen, og bor nye huller i et zigzag mønster på hver side af midterlederen. Midterlederen skal også gøres fast. Det kan gøres ved at (nogen af) fødderne på midterlederholderne fortsætter ud under skinnerne.
  • Mht. centrering af skinner, så kunne jeg godt tilføje et eller andet, der tvinger skinnen inde i elevatorstolen og skinnen i portalen til at være 100% ud for hinanden. Men lad os se, om det bliver nødvendigt. Det kan tilføjes, hvis problemet er der.
  • 16/2: Jeg har designet et endestop og centreringsstykke til enderne af skinnerne i elevatorstolene. Se billede. Hermed slipper jeg for at lime og centreringen burde også være sikret.
  • FASTGØRELSE AF V-SLOT PROFILER 18/2: De to V-slot profiler, der skal udgøre kernen i mekanikken, afkortet. Huller boret, og jeg begyndte at montere den ene af dem. Men det duer ikke. Rammen og de to massive klumper spånplade, som skulle være monteringsstykker til V-slot profilerne, er meget skæve. Jeg tror, at jeg bliver nødt til at 3D printe nogen monteringsstykker og at sætte nogen kiler bag ved dem, så det hele kan tilpasses. Jeg har målt rammens total-bredde til 1288 mm (som stemmer med min tegning) i hullerne til de yderste portaler, men 1291 mm i hullerne til de inderste portaler.
  • 20/2: Tankespind. Jeg sparer 7 kg ved at fjerne de to spånplade-monteringsstykker. Og de 3D-printede bliver maksimalt 1 kg. Det er jo fint. Men hvordan får jeg de to V-slot profiler til at sidde lige i en skæv ramme? Jeg tænker for det første at printe de nye monteringsstykker i to dele. En del på 9 cm, som udgør hoveddelen og et stykke på ca. 1 cm, der skal udligne skævheden. Og så ellers en 140 mm gennemgående M6 bolt til at holde det hele sammen. For at tage mål til tilpasningsstykkerne tænker jeg at spænde de to V-slot profiler sammen med fire kosteskafte, som jeg skærer til i den præcise længde svarende til den ønskede afstand og boltet fast på V-slot profilerne vha. de beslag, der skal holde medløberhjulene til tandremmene. Derved kan jeg ganske enkelt stille de to V-slot profiler på bunden af rammen på en lille stabel MDF, tage målene, printe et beslag af gangen og bolte det fast. Hullerne i rammen til boltene kan jeg måle præcist ud og bore i forvejen.
  • 24/2: De to spånplade klumper fjernet og hullerne delvis udspartlede. Nye 3D-printede og to-delte monteringsklumper designet.
  • 25/2: Første to klumper printet. Desuden indkøbt gevindjern, kosteskafte m.v. til monteringen. De værste skævheder “skjult” ved at slibe med korn 40 på en excentersliber, så spånpladen blev en millimeter tyndere i hjørnerne. Alle kanter på rammen spartlet. Og nye huller til fastgørelse af V-slot profilerne boret.
  • 1/3: I løbet af den seneste uge er alle de 10 store stykker af 3D printede monteringsstykker printet.
  • 2/3: Hullerne i rammen boret op til 9 mm, så det passer med de “bolte”, jeg også har lavet i dag ud af et par meter gevindjern og nogen møbelmøtrikker. Desuden er de fire kosteskafte kortet af til 1056 mm (1288 mm totalbredde – 2×16 mm side – 2×100 mm spånplade monteringsstykker), forsynet med gevindbøsninger og skruet imellem de to V-slot profiler. Endelig er hele konstruktionen sat ind i rammen, og jeg har målt ud til og printet det første af de +/- 2 cm tykke stykker af monteringsklodserne. Jeg overvejer, om ikke der skal blive ved med at sidde kosteskafte helt for oven og helt forneden. Det vil sikre, at de to V-slot profiler forbliver parallelle.
  • 5/3: Jeg lavede en prototype på et beslag, der kan holde præcis afstand mellem V-slot profilerne og bagsiden af rammen, og holde profilerne i den rigtige højde. Samtidig burde det holde V-slot profilerne parallelle, så der ikke er behov for kosteskaftene i den blivende løsning. Se billede.
  • 6/3: Beslaget forbedret. Og forsynet med en flange til montering af et kosteskaft til at holde V-slot profilerne parallelle og i den rigtige afstand. Desuden fik jeg sat det andet stykke af den anden monteringsklods ind i rammen, så der nu sidder en i midten af hver V-slot profil.
  • 7/3: En spejlvendt udgave printet. Desuden har jeg printet og monteret andet stykke på yderligere tre monteringsklodser.
  • 8/3: De sidste beslag printet, så V-slot profilerne kan gøres fast for oven og for neden i bagsiden og i tre punkter ind i siden. Desuden har jeg forsøgt mig med at printe nogen “løse” tapper til at gå ind i V-slot profilerne, for de yderligere 4 monteringsklumper, som jeg fik printet uden disse tapper, og som der er investeret en hel del PETG plastik i.
  • 9/3: Yderligere to kosteskafte indkøbt, afsavet til 980 mm (de 1056 mm for de andre kosteskafte – 2×20 mm bredde af V-slot profilerne – 2×18 mm for afstand mellem V-slot profilerne og flangen af de nye beslag) og monteret mellem de nye beslag. Disse beslag monteret i “bagvæggen” og det hele tilpasset. Seneste problem var lidt svær at lokalisere. De lange skruer ville ikke i alle steder. Men det viste sig blot at være fordi jeg ikke havde fået boret helt lige gennem V-slot profilerne alle steder.
  • 10/3: De sidste stykker til montering af mekanikken i rammen udprintet. Der er op til 4 mm forskel på tykkelsen af monteringsstykkerne. Og flertallet af dem er 1 mm tykkere for inden end de er for uden. Så mit snedkerarbejde må siges at være sådan lidt “so wie so”. Men nu står mekanikken snorlige inde i den skæve ramme. Det spændende bliver, om de 12 mm luftspalte mellem elevatorstol og ramme (som også skal give plads til portalerne med IR sensorer) sammenholdt med de 4 mm skævhed bliver en udfordring.
  • SOMMERPAUSE Herefter gik der havearbejde i det med højtryksrensning m.v. af terrasse og drivhus. Og fruen har okkuperet garagen som maleværksted til diverse haveinventar. Men det er planen at få malet elevatoren og få sat den sammen før næste sæson. Så må vi se, hvor meget arbejde der er i at få elevatoren gjort funktionsdygtig nok til at sætte den op på væggen og begynde at bygge banen op omkring den.

14/1:

24/1:

11/2-24:

16/2:

25/2:

1/3:

2/3:

5/3:

6/3:

7/3:

8/3:

9/3:

11/3: Det allerbedste ved den nye måde at montere mekanikken i rammen kan vise sig at være, at den samlede mekanik inklusive øverste og nederste kosteskaft kan stå frit på et bord eller lignende, og kun skal sættes ind i rammen for at kunne hænges på væggen. Det gør det både lettere at få det hele til at fungere og at montere og vedligeholde elevatoren.

21-22/8-2024: Malerarbejdet og dermed alt træarbejdet er afsluttet, så nu kan jeg komme videre med den praktiske udførsel af mekanikken. Jeg begynder med beslagene øverst og nederst på V-slot skinnerne: Der var ikke plads til møtrikken på de beslag, der skal gøre V-slot skinnerne fast i siden af rammen. Og der var kun en flange til ét kosteskaft (bag V-slot skinnen). Jeg har derfor tilføjet en bue, der giver plads til møtrikken samt en flange til endnu et kosteskaft foran V-slot skinnen. Og jeg har printet de fire beslag på ny:

29-30/8: Rammen båret ind på det arbejdsbord, jeg har inde i togrummet. Så kan den stå der, mens malingen hærder færdig, og jeg fortsætter med at nyde sommeren og tænker på, hvordan jeg bedst kommer videre med projektet. Foreløbig har jeg justeret de 8 V-Slot “vogne”, så de kører uden slør og alligevel let på V_Slot profilerne.

1/9: En hylde fjernet og V-slot profiler m.v. båret ind fra garagen:

15/9-2024: Jeg har udtænkt to ændringer til mekanikken.

For det første har jeg på forhånd opgivet at anbringe kontakterne til skinnestrøm præcist nok til at få det til at fungere. Så derfor vil jeg i stedet føre ledninger op til skinnerne og slå strømmen til og fra vha. relæer.

Ledningerne vil jeg føre i såkaldte “cable chains”. Der findes 3D filer på Thingiverse, så jeg kan printe dem selv, eller jeg kan købe fra aliexpress.

For det andet har jeg redesignet portalerne, så de er flade (3 mm i stedet for 12 mm inde i elevatorrammen) og så jeg i stedet bruger simple IR dioder og fotodioder. Se træarbejde-siden for en forklaring på, hvorfor dette er nødvendigt. Og elektroniksiden, hvor historien om, hvorfor de IR sendere og modtagere, jeg oprindeligt troede, at jeg skulle bruge, alligevel ikke er velegnede til mit formål.

Det burde blive en løsning, der er rimelig ufølsom overfor udefrakommende lys, idet diode og fotodiode kommer til at sidde inde i en cylinder. Jeg skal lige overveje, om der skal laves nogen kanaler til ledningsføring, samt hvordan dioderne skal gøres fast.

Og der er et mindre problem: Skruestørrelser. Jeg havde nemlig tænkt mig at bruge 4 stk. 4 mm skruer i hver af de “vogne”, hvorpå elevatorstolene skal køre op og ned af V-slot profilerne. Der er bare ikke 4 mm huller i vognene. Der er 3 og 5 mm huller. Og et enkelt 7 mm hul. Så jeg må i tænkeboksen og dernæst på indkøb:

Jeg tænker at købe M5 bøsninger og skruer, der er lange nok til at gå helt ind i elevatorstolen, hvor jeg putter en stor spændeskive og en selvlåsende møtrik på. Og jeg bruger de to brede huller, hvilket giver masser af sideværts justeringsmulighed.

Og så er der beslagene til tandremmene og dem til spindelmøtrikkerne samt nedennævnte cable chains: Der holder jeg fast i M4 bøsninger og skruer.

29/9 2024: Ny portal designet færdig

Ovenstående portal med 3 mm IR sensor designet færdig, så der er en lille (0,1 mm) kant, så dioderne kan klikkes i og holdes fast. Desuden er tilføjet nogen ledningsholdere hele vejen rundt:

3/10-2024 V-slot vogne bag på elevatorstole

Jeg har modtaget skruer m.v., så der er ikke mange undskyldninger tilbage for ikke at få samlet mekanikken. Jeg har oven i købet fundet ud af at printe tegninger med mål på fra FreeCAD. Man skal bare bruge TechDraw workbench’en.

11/10: Den store samling påbegyndt

Jeg fik skruet diverse beslag på elevatorstolene. Inklusive grovjustering af V-slot vognene. Men jeg tror, at finjustering bliver nødvendig for at få alt til at passe sammen.

13/10 – stole anbragt på gulvet. Klar til finjustering:

14/10-2024 – Finjustering fuldført

V-slot vognene justeret ind, så de nu sidder i den helt rigtige afstand fra spindelmøtrikken og med den helt rigtige indbyrdes afstand:

Desuden har jeg skruet de beslag på V-slot profilerne, som skal sidde under spindelmøtrikkerne. De sidder foreløbig i tilfældig højde. Men det er nok til, at jeg kunne skyde begge elevatorstole ind på V-slot profilerne:

Og så dukkede næste problem op: Jeg troede, at jeg havde slebet alle møtrikkerne på V-slot vognene ned, så de kan passere beslagene. Men det er ikke tilfældet. Så jeg må have elevatorstolene med ud i garagen for at få møtrikkerne slebet lidt mere.

15/10: Klar til tandremme

Jeg havde slebet møtrikkerne. V-slot vognene skulle bare vende rigtigt. Det gør de nu. Og den ene møtrik, der ikke var slebet ordentligt, fik i bogstaveligste forstand af grovfilen.

Desuden er resten af de beslag, der skal sidde på V-slot profilerne, nu monteret:

Der er dog ikke plads til at køre elevatorstolene helt op og ned samtidig. De støder imod beslagene til remstrammerhjulene, som skal flyttes (strammes) 5-7 mm, så der bliver plads.

16/10 – der må fræses

Det bliver ikke godt at flytte beslagene 7 mm. Dels er der kun 10 mm ned til bunden henholdsvis op til toppen af rammen. Og dels er der kun 5 mm til skruen, der holder selve remstrammerhjulet, rammer beslaget (som der selvfølgelig kan fræses et hak i). Og der skal også bruges et par millimeter på at stramme tandremmen.

Så jeg må nok hellere skære et hjørne af beslagene i stedet. Men hvordan gør man det, så det ser anstændigt ud? Den metode, jeg fandt frem til, da jeg lavede hullerne i enderne af elevatorstole, tænker jeg. Dvs. spænde overfræseren op i mit lille fræserbord og 3D printe en skabelon at fræse efter. Jeg har læst at et HM fræsejern nok skulle kunne holde til at fræse i aluminium, hvis man smører lidt med noget WD40. Så det må prøves. Men det passer mig dårligt. Jeg troede lige, at jeg var næsten færdig med mekanikken.

17/10: Fræsning fuldført

Jeg fik alle remstrammere afmonteret, adskilt og fræset. Men først skulle jeg (hele natten) drømme mig frem til en måde at undgå en milliard små forbistrede aluminiums-spåner i hele garagen. Det blev til en skabelon, der fanger de fleste af de spåner, der flyver opad:

Og desuden noget så simpelt som en plastiksæk til at fange det allermeste af resten:

Den ene arm måtte nødvendigvis ind i åbningen af sækken. Så lidt slap ud. Men det tog jeg med støvsugeren efter fræsningen af hver enkelt beslag.

18/10-2024: Mekanikken skruet sammen – for det meste

Kernen af elevatoren samlet. Inklusive tandremme, spindler, motorer osv.

19/10: End-stop switch aktuatorer gjort tykkere (8 mm frem for 6 mm). Desuden er mekanik, elektronik og software for første gang testet sammen. Se mere under “software”. Mekanisk var det største problem en nærmest skrigende lyd. Spindlerne og tryklejerne skal have noget fedt. Og det ser ud som om 3D printere skal have fedt med teflon (PTFE) i. Så det skal en togelevator nok også.

20/10: PTFE fedt indkøbt og påført spindlerne og fyldt ind i tryklejerne. Det dæmpede lyden en del, selvom man stadigvæk ikke er i tvivl om, hvornår elevatoren kører.

21/10: Mekanikken sat op i rammen, så det ligner en elevator, hvor chassiset står stille og den ene elevatorstol kører op, når den anden kører ned. De seneste dage har det været den ene elevatorstol, der “stod” stille på gulvet.

Det fungerer. Men der er nogen ledninger ved portalerne, der risikerer at komme i klemme.

23/10: Tandremmene strammet op. Et par skruer sat i hver portal for at undgå at noget kommer i klemme. Ledningerne til endestop lagt op, så de heller ikke kommer i klemme. Alle 12 etager kalibreret. Og så har jeg tegnet lidt videre på layoutet, så jeg kan få anbragt elevatoren (den gule firkant) rigtigt på væggen:

3/11 – skinner inde i elevatoren

Jeg fortsatte hvor jeg slap 16/2. Endestoppet redesignet, så det centrerer i åbningen (som er rimelig præcis, fordi den er fræset ud vha. en skabelon) i stedet for siderne inde i elevatorstolen (som mangler præcision). Derfor buerne:

Desuden har jeg lavet et zig-zag spor på undersiden, så midterlederen kan låses fast:

Desuden har jeg lavet en mængde forsøg på at 3D-printe midterlederholdere, hvor “fødder” i forskellige former og størrelser kan klikkes på. Men det virker ikke. Derfor er bedste bud nu denne:

Den grå dims øverst på billedet er ikke en del af midterlederholderen. I stedet er tanken, at den kan lægges under skinnerne, så der bliver en lille “krog” omkring kanten af den hylde, hvorpå skinnerne ligger, der kan sørge for, at skinnen ikke glider sidelæns.

Jeg har ikke nogen smart løsning på at lodde ledninger på skinner og midterleder.

Jeg lader lige tankerne flyve i nogen dage, før jeg sætter i gang med massefremstillingen af disse beslag.

Der skal bruges 6 midterlederholdere til hver hylde. Det giver 72 i alt.

Og der skal bruges 2 endestop pr. hylde. 24 i alt. Og de skal muligvis ikke alle være lige lange. De udgør min eneste mulighed for at kompensere for skævheder, der måtte være, som gør, at de enkelte hylders afstand til portalen i rammen ikke er den samme. Spørgsmålet er, om det er klogest at vente til elevatoren er hængt op på væggen og samlet endeligt – inklusive alle beslag i siden, eller om jeg kan gøre det nu, hvor elevatoren står på bordet.

4/11: Alle beslag i siderne monteret, så jeg kan foretage ovenstående udmåling. Det betød, at mekanikken blev rykket et par mm til højre for neden, men ikke for oven. Og det betød, at skruerne i kosteskaft-beslagene og ind i rammen pludselig kunne sættes i. Så det føles rigtigt at lave udmålingen nu.

9/11: Udmåling foretaget. Det er ikke forfærdelig skævt. +/- 1 mm. Så jeg printer 3 størrelser skinneender: 17, 17,5 og 18 mm. Desuden har jeg købt stålvinkler og et stykke træ, som jeg har skåret til i længde og er i gang med at male. Begge dele skal bruges, når rammen skal skrues på væggen på samme måde som dette skab er skruet på væggen på vores badeværelse:

En stor skrue ind i væggen og en del små skruer til at fordele trækket i side og bagstykke.

16/11: Flere små nøk fremad

I den forløbne uge har jeg fået printet elektronikboksen og en del af dingenoterne til skinnerne. Og jeg har købt to meter kabelbakke til at styre ledningerne ovenpå elevatoren.

I dag har jeg fået tømt ud, der hvor elevatoren skal hænge, afmonteret de hylder, der var på væggen, samt spartlet hullerne.

Jeg har skåret de to stykker kabelbakke, som jeg skal bruge. Og jeg har været i Bauhaus og købt plugs til ophængningen. Det var svært. Hidtil har jeg brugt Fisher UX 6×35 mm plugs.

Men de fås ikke længere. I stedet har jeg købt nogen lidt kortere (6×30 mm) Fisher Duopower.

Desuden har jeg boret 22 mm huller i toppen af rammen til at føre ledninger til skinnerne neden ud af elektronikboksen. Og jeg har designet og printet nogen pyntestykker til at camouflere hullerne og danne overgang til de to cable chains, der skal føre ledningerne ned til elevatorstolene.

17/11: Endnu et nøk

Væggen er pletmalet, så jeg nu har en perfekt væg til at bore nye huller i.

De beslag, der skal holde cable chains fast på elevatorstolene, er ligeledes designet og printet ud. To gange. Første forsøg ville betyde, at jeg skulle bore/skrue ind i de dyvler, der holder elevatorstolene sammen.

Og jeg troede, at jeg nu skulle skrue alle fire beslag fast. Men jeg kan ikke komme til at bore lige op i rammen, så de beslag må vente, til jeg alligevel piller mekanikken ud af rammen for at kunne hænge elevatoren op på væggen. Og det samme med beslaget bag på forreste stol, som slet ikke kan lade sig gøre, mens elevatoren er samlet. Men et beslag fik jeg trods alt skruet fast.

18/11: Alle beslag, der holdt mekanik og ramme samlet, samt elektronikken fjernet. Desuden er en del ting flyttet ud af rummet, så der er plads til mekanikken på gulvet og samtidig til at hænge rammen på væggen.

20/11: Mekanikken hevet ud af rammen og de sidste tre beslag til cable chains gjort fast. Næste problem er ledningsføringen til IR sensorerne i portalerne. Jeg bliver nødt til at printe nogen nye, hvor det er mere plads til ledninger samt en løsning på at få ledningen ført ud til V-slot profilet, så det kan føres op til toppen af elevatoren inde i profilet:

23/11: Huller til ledninger til stepmotorer, IR sensorer og endestop switche boret i toppen af rammen. Nye portaler designet og de første eksemplarer printet og monteret.

24/11: Resten af de nye portaler printet og monteret. Alle fire IR sensorer gentestet. Kabelkanaler oven på elevatoren monteret. Støtte/bærebjælken skruet på væggen og rammen og bordet, den står på, flyttet over på den rigtige væg. Ledningsholdere til at føre IR sensor ledningerne ud til V-slot profilerne printet og monteret på V-slot beslagene.

25/11: Rammen skruet op på væggen:

27/11-2024: Mekanikken løftet op i rammen og alle skruer sat i alle beslag.

Translate »