Se også siderne om planerne om den nye bane:
Layout
Landskab og bygninger (inklusive et vingesignal)
Træarbejde, kabelføring, udvidet kontrol m.v.
14-16. februar
Det eneste modeltogsrelaterede nyt er, at jeg har debatteret med JMRI udviklerne – især ham, der har lavet warrants – om hvorfor mine Signal Controlled Warrants er blevet slettet.
Det lyder lidt som om det skyldes en kombination af:
- Uvilje imod at andre rører “hans” kode.
- Uvilje mod at strukturere koden i subklasser fremfor at smadre det hele sammen i en pærevælling, som dermed er dømt på forhånd til at være fuld af fejl og uforudsigeligheder.
- En misforståelse af hvad Signal Controlled Warrants egentlig er, nemlig op til flere tilpasninger, der gør, at man kan have flest mulige tog kørende på de mindst mulige layout, herunder:
- Styret efter alle signaler undervejs, og ikke kun ved slutningen. Dette er i mellemtiden også gjort i Warrants.
- Abrupte hastighedsændringer. Det mener han også, at han har indført som en option i de almindelige Warrants. Men det har bare rodet koden endnu mere sammen, og jeg stoler ikke på det.
- Muligheden for at køre flere tog efter hinanden på samme strækning på samme tid. Selvom han godt kan se pointen, så mener han ikke, at det er definitionen på en Warrant. Han foreslår dog sikkert snart at indføre det som en option, der endnu engang komplicerer koden og dermed indfører nye fejl.
Jeg har i mellemtiden genindført Signal Controlled Warrants i min egen kode. Så må vi se, om JMRI samfundet vil have det. Hvis ikke, og såfremt nogen, der læser dette, alligevel er interesseret, så kontakt mig. Du kan sagtens få en kopi og prøve det af.
17. februar
Sidder lige og læser på, hvordan sikringspultene hos DSB eller Banestyrelsen, eller hvem det nu er, betjenes: http://www.blokposten.dk/sikr/elek/elek-dsb53-betj.htm – uundværlig viden n’est-ce pas?
19. februar
Debatten omkring SCWarrants fortsætter på Github. Mere nyt følger.
I mellemtiden er jeg gået i gang med at montere tracéen til Skive H. De dersens dimser, som jeg skruer ned i træet for at få M4 gevind til gevindjernet er ikke nemme at få skruet lige i. Men det er da så nogenlunde lykkedes med de første 5, så nu sidder tracéen næsten hvor den skal – måske stadigvæk lidt rigeligt højt:
21. februar
Skive H har fået parketgulvsunderlag på:
Og SCWarrants er jeg lige ved at få stoppet tilbage i JMRI. Men desværre ikke uden at jeg måtte hidse mig lidt op. Det var lidt svært at komme igennem med budskabet om at kun simpel kode med simpel funktionalitet er stabilt nok til, at jeg tør betro mine tog til det.
25. februar
I dag har jeg savet huller til kabelføring under min bane. Så nu er jeg klar til at påbegynde elektrikerarbejdet.
Og SCWarrants er lige blevet merget tilbage i JMRI.
26. februar
Nu er jeg nået så langt, at jeg i princippet skulle kunne køre et tog rundt i en cirkel. Men desværre kun i princippet: Skinnerne er beskidte – formentlig både af savsmuld og af fedt. To af skinnerne er uden strøm. Jeg ved ikke hvorfor. Og endelig står to af sporskifterne forkert, og jeg har ikke fået monteret dekoderne endnu.
Men jeg har fået monteret det mest basale og lidt til af elektronikken. Dels mine to S88-N moduler:
S88-N-P modulet sidder på den udtrækshylde, hvor ECOS’en står.
Testen af de nye strømfølere viste, at den højst nummererede indgang ikke fungerer. Jeg har ikke gjort noget for at finde fejlen, for jeg har ikke behov for den indgang lige nu. Og når jeg får behovet for flere indgange (når jeg tilføjer Skive -Spøttrup strækningen), får jeg alligevel brug for en ekstra S88-N med tilhørende 16 strømfølere.
Jeg har også fået skruet IB-COM og Raspberry Pi samt min Ethernet switch op, selvom kun sidstnævnte kommer i brug lige foreløbig:
Jeg har skruet en del velcrobånd på som ledningsholdere. Men der mangler stadigvæk mange flere:
27. februar
Jeg har støvsuget skinnerne fri for savsmuld, brugt min servo tester til at sætte sporskifterne og sluttelig udskiftet det isolerede stykke skinne, som jeg ved en fejltagelse havde fået anbragt midt inde i en blok.
Så nu kan mit tog køre rundt og rundt i en cirkel. I sig selv giver det begrænset underholdningsværdi. Men dermed har jeg nået det punkt, hvor jeg igen har et fungerende layout.
13. marts
Det er længe siden, jeg har bygget bane. Men i aften fik jeg set lidt på planer om de næste par tiltag, der skal gøres:
Der skal laves et krydsfelt for på den ene side tilslutning af programmeringsspor og dekodere til sporskifter og signaler, og på den anden side til begge kommandostationer – både programmeringsspor og kørestrøm – samt til sensor nummer 1.
Mht. signaldekodere er det især den dekoder, der skal styre vingesignalet ved Spøttrup station. De andre dekodere til signaler kan alligevel ikke programmeres, fordi de kommer til at dele strømforsyningsdelen.
Jeg havde egentlig i første omgang tænkt bare at skrue de enkelte stik direkte på elektronikpladen. Men det bliver lidt upraktisk at skulle kravle helt ind under layoutet for at flytte et stik i krydsfeltet. Så den skal nok bygges på sin egen lille plade, som så skrues op under layoutet enten helt bagude i det mest tilgængelige hjørne, eller et sted henne under ECOS’en.
Desuden skal trace’en til Skive H gøres fast, dvs., der skal sættes to gevindjern på i forkanten og også et par stykker rundt i hver bue.
Dem i forkanten bliver nok bedst anbragt ved at finde den placering længst fremme, som ikke er midt i en skinne i underetagen, og så sørge for, at den kun lige er lang nok til at gå op og understøtte den øverste tracé.
Problemet er nemlig, at der stort set er skinner overalt – enten på nederste eller på øverste etage. Der er dog en lille mulighed for at anbringe dem præcis 18 cm fra de bagerste gevindstænger. Men det er kun lige. Så derved skal de dels bøjes lidt og dels kommer de til at være klods op ad skinnerne på begge etagerne. Derfor ovennævnte konklusion.
18. marts
Jeg fik lavet krydsfeltet i dag. Jeg placerede alligevel stikkene på den generelle elektronikplade, dvs. bagerst inde under layoyoutet.
Samtidig fik jeg IB-COM bragt tilbage i live.
Jeg har endnu ikke forbundet noget (dekodere og programmeringsspor) til patch panelet.
19. marts
Jeg har tænkt en del over det med at opklodse tracéen for Skive H uden at bore gevindjernet igennem krydsfinérpladen. Men løsningen ligger lige for. Da jeg savede huller til ledninger rundt omkring på understellet, producerede jeg samtidig en masse træpropper:
Og hvis jeg forsyner dem med gevindstykker, så kan jeg oven i købet gøre højden justerbar.
Et voila! Endelig fik jeg mentalt overskud, så jeg kunne komme videre. Der er nu 10 cm fri luft mellem etagerne:Jeg har også fået monteret de første to servo dekodere. Så nu er alle sporskiftere i forreste skyggebanegård aktive. Og eftersom jeg også har monteret de to ekstra spor er hele forreste skyggebanegård reelt færdig.
Det ser ud til, at de stik og bøsninger, som jeg har købt til krydsfeltet er af dårlig kvalitet (for billige). Første gang et stik skal ind i bøsningerne er det nødvendig med intet mindre end rå fysisk vold. Og efterfølgende har det været nøsvendigt at bøje “skærmen” på stikkene lidt, for at skabe ordentlig elektrisk forbindelse.