Se også siderne om planerne om den nye bane:
Layout
Landskab og bygninger (inklusive et vingesignal)
Træarbejde, kabelføring, udvidet kontrol m.v.
1. januar
Tidligt oppe, ude at gå tur, set nytårskoncert og skihop i fjernsynet.
Men der blev også lige tid til at bestille komponenter til dekodere m.v. hos Reichelt og servoer til de nye sporskifter hos NiceLED.
3. januar
Så er varerne fra Reichelt allerede kommet.
8. januar
Det tager sør’me tid det her! Jeg har brugt hele dagen på ganske lidt:
Formiddagen gik med at hente en hel plade 6 mm krydsfiner. For at få den hjem var jeg nemlig nødt til at låne en trailer. Og når vi nu havde traileren, så skulle juletræet på genbrugspladsen, så vi ikke skulle til at klippe det i småstykker. Derudover skulle traileren også leveres tilbage.
Og eftermiddagen er gået med at save et stykke plade til forreste skyggebanegård og paradesporet samt at mærke op til de fire buede stykker i siderne:Jeg er ikke god til buer, så jeg har brugt linealen for næsten hver eneste centimeter for at tegne en streg 4 cm fra selve skinnen. Men nu er der klar til stiksaven.
9. januar
Så er de 4 buede stykker savet ud.
NiceLED har stadigvæk ikke sendt servoerne. De er blevet fanget i tolden efter ankomst til Danmark.
14. januar
Så er det lørdag, og der er igen et par timer, hvor jeg kan slippe arbejdet. Så jeg er tilbage til tømrerarbejdet. Jeg har nu skåret paradesporet af skyggebanegården, fordi den senere skal bygges på som et aftageligt stykke:De buede stykker, der skal forbinde fra bagerste skyggebanegård og op til Skive H, er midlertidig placeret i entreen. Det samme er paradesporet.
Skive H skal skæres ud af den rest af krydsfinerpladen, som ses op ad væggen:Nu kommer jeg til noget, hvor jeg ikke helt ved, hvad jeg skal gøre. Jeg skal nemlig for første gang samle to stykker krydsfiner. Jeg begynder med samlingen mellem forreste skyggebanegård og buen op til bagerste skyggebanegård:Der er vel ikke andet at gøre end at save begge plader til, så de lige netop passer sammen:Dernæst skrue dem sammen vha. et stykke plade på bagsiden. Jeg skærer først et stykke 10-12 mm spånplade fra den gamle prototype plade til og borer huller i krydsfineren:Så limer jeg og sætter 3,5 x 15 mm skruer i. Spånpladen lapper 9 cm ind over krydsfineren. Det sidder udmærket. Nu håber jeg bare, at det ikke er hverken for stift eller for svagt. En færdig samling ser sådan ud på bagsiden:Næste samling byder på endnu en udfordring. Her vil jeg nemlig samle en 6 mm plade og en 9 mm plade. Buerne mellem bagerste skyggebanegård og Skive H er 6 mm plade, mens skyggebanegården er 9 mm plade.
Jeg ved ikke, om jeg skal samle bagsiden med lim, plade og skruer som vist ovenfor, og sidenhen give den tykke plade en ordentlig tur med excentersliberen for at slibe overgangen jævn på oversiden, eller om jeg skal lægge et eller andet – f.eks. nogen spændeskiver – imellem ved den tynde plade, så det bliver plant på oversiden. Sidstnævnte metode kan jeg ikke gennemskue, hvordan jeg får gjort solid nok.
Det kan også være, at jeg bare skal udligne de 3 mm vha. noget polyfilla eller bare vha. den støjdæmpning, jeg alligevel skal have under skinnerne. Så kan det første lille stykke jo få et ekstra lag.
Foreløbig har jeg savet, så pladerne passer sammen – bortset fra tykkelsen:Bemærk, at den bagerste skinne skal gå nedad mod forreste skyggebanegård, mens de andre fire skal gå opad mod Skive H. Vha. to sporskiftere bliver de fire i øvrigt til to rundt i buen.
15. januar
Jeg fortsætter med tømrerarbejdet.
Nu har jeg samlet hele den nederste oval. Det tog lidt tid, for der var meget fintilpasning for at både den opadgående, (som ikke er monteret endnu), og den nedadgående bue kunne få plads i enderne af den bagerste skyggebanegård.
Jeg endte i øvrigt med at samle den tykke og den tynde plade ganske som jeg samlede de to ens plader. Så de får noget polyfilla eller lignende på oversiden på på et senere tidspunkt.
Næste projekt er vendesløjferne, dvs. krydset mellem de to skyggebanegårde. Her vil jeg prøve at bruge et par Piko flex skinner. For at sætte dem sammen med Märklin C skinner har jeg skåret enderne af to Märklin skinner vha. min Proxxon og forsynet disse ender med Piko lasker. Her er mine hjemmegjorte overgangsskinner:Desuden har jeg skåret 4 strimler MDF plade på 7 cm bredde, som skal udgøre underlaget for krydset. De 4 strimler skal samles i midten. Det er måske lidt svært at se på billedet, for indtil videre bruger jeg resten af MDF pladen som arbejdsbord:Jeg har lige målt højden på en Märklin skinne til 10,6 mm og højden på en Piko skinne til 4,6 mm. Piko skinnen har jo ikke ballast (dvs. plast) støbt under svellerne ligesom Märklin skinnerne har. Dvs., at det lige præcis passer at skære en ekstra strimmel 6 mm MDF, så det ligger dobbelt under Piko skinnerne.
16. januar
Selvom det er mandag, lykkedes det mig at holde fri til normal tid, så jeg er kommet videre med krydset. Jeg har fået det hele passet til, og har skruet/limet klodser under i de 4 “hjørner”, hvor krydset skal kobles på de to skyggebanegårde:Centrum – selve krydset – er tilpasset og en klods er savet ud. Der skal blot bores, limes og skrues:Og “hjørnerne” er endnu mere klar. Her er både tilpasset og klodsen monteret under skyggebanegårdene:Men nu er klokken blevet fjernsynstid. Det er en hobby, og der skal også være tid til andet.
NiceLED melder i øvrigt, at han har været smart nok til at ringe til toldvæsenet for at spørge om, hvilke dokumenter de skal have. Og han har straks sendt disse, hvorfor der er håb om måske at se servoerne indenfor en ugestid. Jeg kunne godt have brugt dem for et stykke tid siden. Men det går jo nok.
En anden gang bestiller jeg dog hos nogen, der har varerne på lager indenfor EU. F.eks. Hobbyking. Det betyder ikke, at jeg på nogen måder fraråder at handle hos NiceLED. Tværtimod. Det stod meget klart på hjemmesiden, at servoerne ikke var på lager, og at leveringstiden derfor var uvis. Så man kan jo bare lade være med at bestille i det tilfælde.
17. januar
Så er krydset klar. Eneste lille problem er, at MDF pladen er så hård, at de undersænkede skruer ikke går ned i pladen, som de gør i krydsfineren. Nu får vi se, om det virkelig er et problem, når jeg kommer så langt, at jeg lægger skinner. På billedet ligger skinnerne bare løst. Der mangler både støjdæmpning, ledningsføring og fastgørelse:Nu skal limen have lov til at hærde til i morgen. Og så er jeg klar til at få bagerste skyggebanegård op i kote 5, dvs. 5 cm højere oppe end forreste skyggebanegård. Eller rettere, så skal jeg have fundet ud af et eller andet med lægter, brædder og/eller strimler af spånplade, så jeg er klar til det. For den endelige fastgørelse må nok hellere vente til jeg har lagt skinner, så jeg kan prøvekøre stigningerne.
21. januar
Nu har NiceLED fået mine servoer hjem og straks sendt dem. I absolut misforstået godhed har han dog sendt dem med Postnord i stedet for GLS, som jeg havde bestilt. Så nu ser jeg dem ikke før en gang hen i næste uge.
Han har sendt dem i går fredag som quickbrev til en formue i den tro, at jeg så ville få dem i dag. Men Postnord deler intet ud om lørdagen – heller ikke quickbreve.
Havde han sendt dem med GLS, er jeg sikker på, at jeg ville få dem på mandag. Og jeg kan da selvfølgelig stadigvæk håbe, at Postnord denne ene gang overholder deres løfte, så jeg har dem på mandag alligevel.
Jeg skal til at have gjort de første tracéer fast. Men allerførst skal jeg have hældningerne på plads. Jeg har lynhurtigt smidt en lægte under bagerste skyggebanegård, som derved ganske vist er en cm for højt oppe, men vha. de skinner, der lige løseligt er sat sammen, kan jeg prøve mine forskellige tog af på hældningen. Foreløbig er det gamle Märklin 3060 Santa Fe, der er på prøvefart:Den klarer som forventet hvad som helst. Men hvad mon der sker, hvis jeg kobler 4 vogne på? Og hvad med Heljan IC3 toget? Og jeg har også et lokomotiv med lavtsiddende sneplove, der skal testes både med og uden vogne.
Næste test: 7 Lima B-vogne efter Santa Fe lokomotivet. Den klarer fint hældningen både fremad og “i bakgear”, hvor lokomotivet skubber vognene op ad bakken:IC3 toget ser ud til at kunne “bestige bjerget”. Og når det kan, burde alt andet også kunne:IC3 toget er dog ikke blevet mere stabilt end da jeg sidst behandlede emnet. Efter et par vellykede omgange både den ene og den anden vej rundt blev jeg modig. Og så satte jeg farten op. Det fik begge kardaner til at løsne sig helt ude i bogierne. Det kan måske fikses med en dråbe superlim. Men det er ikke godt nok, Heljan.
På den anden side set har det kun lidt med selve banen at gøre, så IC3 toget har jeg bare puttet tilbage i æsken. Efter at have klemt kardanerne fast, naturligvis. Så må vi se, hvad IC3 togets fremtid skal være. Måske sælger jeg det i den blå avis. Det er jo pænt og nyt. Og det fungerer sikkert fint på en større bane uden R1 kurver.
Jeg har som nævnt et andet lokomotiv med en lavtsiddende sneplov. Det kører fint rundt begge veje. Også med den ene kortkoblingsvogn, jeg har.
Men det kan ikke trække meget mere end den ene vogn. Der er nemlig ikke monteret gummiringe, og det trækker kun på to aksler på den ene bogie. Men jeg har to aksler med gummiringe. Og så er jeg sikker på, at det vil gå fint. Jeg skal alligevel aldrig op på mere end tre eller fire vogne. Det er mine blokke ikke lange nok til.
Det kører heller ikke med dette lokomotiv kombineret med Lima vognene. Men det fungerede heller ikke særlig godt på den flade bane. Problemet er, at koblingerne på Lima vognene sidder stift i forlængelse af boogierne – i øvrigt ligesom Märklin lokomotivet. Men på det andet lokomotiv og den ene kortkoblingsvogn, jeg har, sidder koblingerne i en skakt helt ude i yderkanten af selve vognkassen. Og kombinationen giver knas i de snævre R1 kurver.
Alt i alt konkluderer jeg, at 5 – 6 cm højdeforskel er det rigtige. Og så går jeg i gang med at skrue det fast.
Nærmere bestemt, så skar jeg fem stykker ud af lægten, så de hæver banen de 5-6 cm, når de lægges under. Men nu, så selve skyggebanegården er vandret både i længderetningen og i bredden:Og toget kan stadigvæk køre.
I løbet af aftenen fik jeg rettet et lille problem i JMRI: En anden JMRI og ECOS bruger undrede sig over, at han ikke kunne overføre definitionerne af de lokomotiver, som han havde uploadet fra ECOS til JMRI tilbage til ECOS, hvor han i mellemtiden havde slettet dem. Og det kan han jo have ret i. Så det har jeg ændret i JMRI, sådan at nu kan man downloade de lokomotiver, hvis DCC adresse ikke i forvejen bruges i ECOS.
22. januar
Jeg måtte lige prøve hældningen på banen af igen. Og pludselig kunne det gode gamle lokomotiv ikke bakke med 7 vogne. Ikke en gang med 5. De afsporer. Til gengæld kan jeg oplyse, at Lima vogne kan holde til at falde en meter ned og lande på gulvet.
Det viste sig dog, at ved at bytte om på vognene, så den forreste vogn blev den bagerste, så fungerede det stadigvæk. Gamle Lima vogne er nok ikke de mest stabile.
Men i øvrigt kan jeg godt se, at med min størrelse bane skal der hverken være 7 eller 5 vogne i en stamme. 3 er nok maks. antallet:Jeg er i fuld gang med at klodse banen op. Jeg gør ikke så meget ud af det som stahlbahn.de foreskriver. Så min bane kan ikke på en nem måde justeres i højden.
I stedet har jeg beregnet, hvor det passer med 1×15 mm, 2×15 mm og 3x15mm rundt i buerne:
Det passer fint med 57×38 mm lægten på den høje kant under bagerste skyggebanegård, der hvor der ikke er klodser under til at samle den med andre pladestykker.
Samme lægte men på den anden kant suppleret med en stump 6 mm krydsfiner passer ligeledes ude i enderne af skyggebanegården, hvor der er en spånpladeklods til samling med buen op mod Skive H:Og så har krydset også lige fået sig en klods. Her passede 2 lag gammel spånplade:Jeg har indtil videre kun skruet klodserne fast ned i rammen. Dvs., at selve tracéen stadigvæk ligger løst oven på klodserne. Jeg har egentlig ikke tænkt mig at fastgøre tracéen i mere end nogle ganske få punkter, f.eks en skrue i hver side af forreste skyggebanegård og en enkelt i midten af bagerste skyggebanegård.
På den måde er det nemt at skille ad igen. Og desuden kan jeg placere en rest parketgulvsunderlag under tracéen til støjdæmpning, uden at have en masse skruer, der alligevel overfører støjen.
EFTERSKRIFT (OKTOBER 2017): DET SKULLE VISE SIG, AT DETTE VAR AT HOPPE OVER, HVOR GÆRDET VAR LAVEST. FØLG DESIGNREGLERNE, SOM BL.A. DEFINERER EN MAKS. HÆLDNING PÅ 4%. MÅSKE KUNNE MAN GODT HAVE OPPET DETTE TIL 5-6%, SOM SVARER TIL 5-6 CM. MEN SÅ SKULLE DET FORDELES JÆVNT, OG ALT SKAL SKRUES FAST, SÅ DET IKKE GYNGER OG VIPPER OG BULER.