23. april
Houston, we have a problem: Se min opdeling i blokke:Et meget typisk mønster vil være, at der holder et tog A i blok 21, som skal videre “ned i underetagen”, via blokkene 23, 11, 12 o.s.v., samt at et andet tog B holder med snuden inde i blok 26 og halen i blok 11, og ønsker at komme ind i blok 21, men ikke kan komme videre, fordi signal 26-21 viser “stop”.
Det, der så vil ske, er, at tog A kører frem for signal 21-23, som viser “kør”, når dens warrant bliver aktiv, men stopper, så snart forenden af toget er inde i blok 23 (og stadigvæk med halen i blok 21, så signal 26-21 fortsat viser “stop”, hvilket fortsat holder tog B tilbage), fordi signal 23-11 viser “stop”. Herefter er situationen fastlåst, fordi de to tog venter på hinanden.
Cirklen er altså for lille. Så jeg skal have nogen flere blokke og signaler i cirklen. Spørgsmålet er bare hvordan?
Blok 23 og 26 kan deles “på midten”, dvs. lige i kanten af sporskifterne T11 og T15. Det vil få begge tog til at køre lidt længere frem. Men det vil ikke være nok. Deres haler vil stadig være i blokkene 11 og 21.
Blok 21 kan deles på midten. Det vil muligvis gøre det sidste, men det bliver ikke kønt at se på, når et tog kører halvt ind til perron og stopper for et usynligt virtuelt signal. Så det bliver blok 11, der skal klippes op i flere blokke. Jeg kan gøre det på midten, som nok vil løse problemet i de fleste tilfælde.
Men jeg kan også klippe den over i tre blokke, så de midterste 6 skinner (svarende til maks. toglængde på min bane) udgør en blok, og så sporskiftet i hver ende + en skinne mere udgør hver en mini-blok. Sidstnævnte mulighed giver vistnok bedre fleksibilitet, fordi et ventende tog vil komme helt ind i den nuværende blok 11.
Målet er at 3 tog skal kunne køre samtidig. Dvs., at der skal kunne holde to tog i kø for at komme ind på stationen uden at spærre for at det tredje tog kan komme ud fra stationen.
For at gå hele vejen, så skal hver eneste skinnestykke i cirklen være sin egen blok. Men det må være nok, hvis cirklen deles op i blokke, så hver anden er 6 skinner lang og de andre hver anden bare ganske korte:Dvs., at jeg får brug for 5 sensorer mere. Og det er en mere end hvad jeg har, idet vi husker, at jeg 26. februar konstaterede, at sensor 32 ikke fungerer. Men jeg har sensorerne 28 – 31.
Dybest set giver det vist ikke noget at dele blok 23 op som angivet, så jeg kan lige så godt spare den femte sensor væk der.
På følgende billeder viser lakridserne snuderne af de tre tog. Først holder tog A i blok 21, og tog B og C holder i kø for at komme ind i blok 21:Når tog A “får lyst at køre”, så har den tilladelse til at køre frem til blokken før tog C:Herefter kan tog B rykke ind i blok 21 og tog C kan rykke en plads frem i køen:Sluttelig kan tog A køre videre. Enten bag i køen, hvis den bare vil tilbage til blok 21 eller mere sandsynligt videre ad blok 12:Derfor bliver layoutet ændret således:
26. april
Jeg fik målt lidt på strømføler nummer 32.
S88-N modulet fungerer fint.
Men der er gået kuk i dioderne. Enten vender en eller flere dioder forkert, eller de er defekte. Det korte af det lange er, at modulet skal ud til reparation, hvis føler 32 skal bruges på et tidspunkt.
29. april
Jeg fik indført de ekstra blokke i dag. Det var ret hurtigt at isolere sporstykkerne og lodde ledningerne på.
Men JMRI opsætningen trak tænder ud. Ganske vist ser det ud til, at nogen har rettet de mest irriterende fejl i editoren. Men alligevel skulle jeg lave store dele af layout definitionen om. Og det tager tid. Nok 3 – 4 timer.
Og nu ser det ud til at nattefrosten er slut. Det vil sige rengøring af drivhus og plantning af tomater i morgen, og nok ikke ret meget futtog på denne side af efteråret.
9. maj
Selvom der er gået forår i den, så har jeg foretaget mig en lille tog-ting i dag. Jeg har nemlig været hos Togdillen og hentet mit IC3 tog, efter at de har repareret det (eller måske snarere bygget det færdigt for Heljan).
Rent konkret var problemet, at kardanerne, som fra Heljans side består af noget plastik, hoppede af eller hoppede fra hinanden. Men nu har Togdillen – på reklamationsretten – udskiftet dem med metalkardaner.
Indtil videre ser det fint ud. Toget har kørt op til flere omgange på min bane uden at sprænges i atomer.
Toget lyder lidt træls. Dels “snakker” slæbeskoen lidt højt, og dels er de nye kardaner og motoren og gearkasserne i fællesskab ikke decideret lydløse. Men det kører. Og lyden kunne såmænd lige så vel komme fra et Märklin lokomotiv, når nu ret skal være ret.
13. maj
Som en overspringshandling for at slippe for at luge ukrudt var jeg ved at prøve at køre tog automatisk.
Det fungerer vældig godt, så længe jeg bare kører med lokomotiver. Men jeg har et enkelt tog med vogne. Og selvom bagerste vogn er udstyret med slæbesko og bruger strøm, så hænder det meget ofte, at de andre tog / lokomotiver får tilladelse til at køre frem og dermed ind i nævnte tog.
Jeg har forsøgt at debugge. Og det ser meget ud til, at det ikke fungerer pålideligt med en enkelt slæbesko, som ikke engang sidder på bagerste bogie.
Et andet problem er, at ved at togene hele tiden skal vente på hinanden, så får de et urealistisk stakato-agtigt bevægelsesmønster med alt for mange start og stop.
Spørgsmålet er derfor, om jeg virkelig ønsker, at flere tog skal køre samtidig efter hinanden? Måske skulle jeg nøjes med at køre ét tog af gangen?
På den anden side, så kan det se meget godt ud, hvis der – bare en gang imellem – kan køre to tog ind på Skive H samtidig (hver sin vej og til hver sin perron, forstås).
Måske skal jeg – i stedet for at SCWarrants omhyggeligt forsøger at frigive blokke til efterfølgende tog – lave det om, så et tog ikke sætter i gang, før alle dens blokke er allokeret og før alle sporskiftere er sat? Det betyder i så fald også, at hvis bare én blok ikke er fri, så skal der ikke allokeres noget som helst. Og desuden skal blokke ikke frigives efterhånden. Tværtimod skal hele ruten frigives i ét hug, når toget er helt inde i destinationsblokken og warrant’en afsluttes.
Ved nærmere eftertanke vil det sidste måske være nok – altså at ingen blokke frigives, før toget er helt inde i destinationsblokken og Warrant’en afsluttes. Den ændring skal i hvert fald prøves først, for det er bare at slette en enkelt linie i koden.
29. maj
Det var gråvejr, så jeg fik implementeret det med at allokere hele ruten, før et tog sætter i gang, og ikke de-allokere noget som helst før toget er helt fremme i destinationsblokken.
Samtidig har jeg også lavet det, så alle sporskiftere er sat, før toget sætter i gang.
Det giver ganske vist lidt mindre liv på banen, men det er samtidig en hel del mere realistisk end at togene kører i kø tæt efter hinanden samt kører frem stødvis alt efter hvornår sporskifterne er sat og signalerne dermed viser “kør”.
Det fungerer fint. Ikke flere kollisioner.
Jeg forsøgte først med blot at vente med at de-allokere til sidst. Men det fungerede ikke. Togene kom lynhurtigt ind i en fastlåst situation.
11. juni
Det er dejlig varmt vejr, og egentlig sidder jeg ude og nyder det. Men alligevel kunne jeg ikke helt holde mig væk. Jeg skulle lige se, om det nu stadigvæk kan lade sig gøre at køre flere tog samtidig.
Og for at stramme kravene lidt satte jeg nogle Lima B vogne efter to lokomotiver og kørte med mit Roco togsæt som det tredje tog. JMRI og Warrant-mæssigt kører det fint. Men Lima vognene er ikke 100% stabile. En enkelt gang havde jeg en fæl afsporing. Og et par gange koblede nogen af vognene sig fra. Alt i alt godt. Men jeg skal have anskaffet nogen bedre (og pænere) vogne.
En anden irriterende ting, som jeg fik gjort lidt ved: Eftersom det tager tid for servoerne at stille sporskifterne (jeg har programmeret ECOS’en til, at det skal tage 2,5 sekunder), eftersom ECOS’en tilsyneladende kun vil stille et sporskifte af gangen og eftersom JMRI/Warrants kan finde på at stille samtlige sporskiftere langs ruten to gange, så tager det lidt tid, før et tog sætter i gang. Jeg pillede i ECOS sporskifte koden i JMRI, så hvis et sporskifte allerede står i den ønskede position (for det ved JMRI ganske udmærket), så sendes der ingen kommando til ECOS. Det hjalp meget. Men jeg lader det lige stå som prototype kode indtil videre.
Jeg fik også kørt lidt med mit nyrenoverede Heljan IC3 tog. Det kører faktisk nogenlunde stabilt. Det ser ud til at kunne forcere de buede R1 sporskifter uden problemer. Det kører op ad bakke, ned ad bakke, rundt i snævre sving. Men men men. Det afsporer ret konsekvent, hvis det skal dreje af i et almindeligt 24611 eller 24612 sporskifte, som jo er et R2 sporskifte (og fortsætte i et S-sving, som også er R2). Jeg tror, at jeg prøver at definere Warrants for IC3 toget i en rute, hvor det kun skal lige ud i almindelige sporskifter. Så får vi se…….
Derudover har jeg siden sidst ikke rørt toget. Jeg dyrker tomater m.v. og så har jeg været i gang med home automation i form af Domoticz. Se separat side desangående.