Slut september 2016:
Det er godt at lægge planer. Og jeg har planer både på længere sigt og for den sæson, som snart begynder.
Lang sigt – Layout
På længere sigt handler planerne om et større anlæg. Jørnebanen er stadig den store inspiration. Jeg har på ingen måde plads til hans nye bane, jornebanen.dk. Men den gamle kamstrupvej.dk kan måske presses ind. Dog vil jeg gerne have en vej til min Faller bil, og dog skal mine huse være i en helt anden stil. Og mon man ikke også kan gøre den modulopdelt, så man kan hive toppen af i f.eks. fire dele, så man kan komme til at bygge detaljer samt lave diverse reparationer?
Udover inspirationen fra Jørnebanen tænker jeg også på, om jeg skal lade banen bestå af Århus H på kryds af den synlige del af banen, og lade en vendesløjfe strække sig hen ad en hylde langs væggen og rundt om et hjørne og ned under et skrivebord og lade den anden ende af banegården forsvinde nedenunder til en skyggebanegård? Skyggebanegård er måske meget godt, men bliver det ikke lidt tamt med bare en stor banegård som det centrale?
Kort sigt – Layout
Men en ny bane bliver ikke i den kommende sæson. Jeg er ikke færdig med at lave prototyper. Men derfor kan det godt være, at jeg udvider min prototype bane med en overetage, samtidig med at jeg gør det modulopdelt – igen som en prototype. Det er noget med 25 polede stik, oversavede skinner og et eller andet, der er præcist nok til at togene kan køre hen over samlingen mellem moduler.
I forbindelse med at bygge i flere etager skal jeg have hittet ud af, hvor meget hældning jeg tør lave på skinnerne. Hvis jeg f.eks. vil have højst 2% hældning, og der skal være 10 cm niveauforskel (tog og skinner er ca. 6 cm, og der skal også være plads til lidt krydsfiner og en servo eller en ledning, der stikker neden ud af overetagen) skal jeg bruge 10 cm * 100 / 2 = 5 meter skinne.
En halvcirkel med R1 buede skinner er kun pi gange 360 mm eller ca. 1,13 meter. I virkelighedens verden er hældninger over 1,8% kun for bjergbaner. Men modeltog har så vidt jeg kan læse mig til ingen problemer med 2%. Man kan også gå højere op – især på en lige strækning, hvor man skulle kunne gå op til 5%.
Ny beregning: Lad os nøjes med 9 mm krydsfiner og derved komme ned på 8 cm niveauforskel. Ved 3% er der så behov for 2,7 meter. Ved 4% 2 meter lige ud. Men det er stadigvæk rigtig meget til en lille bane. Det kræver forsøg i massevis. Og det kræver sikkert også, at der hvor to niveauer skal krydse hinanden, skal det ene niveau være “på vej ned” og det andet “på vej op”.
Det er sikkert ikke helt tilfældigt, at kamstrupvej.dk opererer med både kælderetage, stue etage og første sal. Det er i virkeligheden halve etager, altså f.eks. 4 eller 5 cm niveauforskel. Og så vidt jeg kan se, bruger han næsten 3/4 cirkel på at komme op eller ned, dvs. ca. 1,6 meter skinne. Ved 4 cm niveauforskel giver det 2,5 %. Ved 5 cm er det lidt over 3%.
Jeg kunne bruge det endespor, der lige nu er i den ene ende af banen, til at lade togene køre opad, hvis jeg samtidig lader det hjørne, som det skal op over, gå nedad fra begge ender, så det er faldet f.eks. 4 cm, der hvor de kommer til at krydse. På den måde kan jeg for så vidt lave mig en helix, som bare fortsætter opad så langt jeg lyster.
Og hvis jeg sænker hele den bagerste langside de 4 cm kan jeg lave samme trick i den anden ende. Det kunne være lidt sjovt. Endnu sjovere, så kunne jeg erstatte samme bagerste langside med en sløjfe, der fortsætter fulde 10 cm nedad, hvis jeg lader enderne krydse hinanden på midten.
Så kan jeg lave skyggebanegård, nedadgående helix, vendesløjfe eller hvad jeg vil. Så skal den opadgående bagerste langside blot være en simpel endestation med et enkelt eller to vigespor. Måske Spøttrup station lidt forsimplet. Så kunne jeg have Skive H i en lidt udvidet version i forgrunden.
Men nu blev det igen langsigtet…. Jeg må nok hellere nøjes med at lave en bakke med justerbar hældning – både et lige stykke og en bue. Måske bare lade et rangerspor hæve sig opad? Det må kunne gøres nemt vha. Woodland Scenic stuff: http://lokdoc.dk/risers-420
Tid og sted
Jeg har lagt mig fast på, at tiden er 1987 +/- 5 år, dog med et enkelt damptrukket museumstog.
Stedet er Danmark, dog med besøg af endnu en museumsgenstand, nemlig mit gamle amerikanske Santa Fe tog.
Og så er der selvfølgelig også lige afstikkeren med Skive Vestsalling Jernbane, hvortil jeg har en skinnebus, og hvor jeg både har tænkt mig at bygge Spøttrup borg og Spøttrup station. Den blev nedlagt i 1966, men skal bringes til live igen på min bane.
Ønskværdigt materiel
Som nævnt er min bane dansk anno ca. 1987. Dvs. at mit materiel skal være:
- Grøn og/eller rød/sort MH/MT til rangering og godstog.
- Rød/sort ME/MY/MX/MZ til især intercity tog, men de kan også bruges til andre passager- såvel som godstog.
- Røde MR/MRD. MR toget blev ikke hvidt før i 1995 eller senere. Og de blå/grå IC3 og MR tog var helt op i midten af 0’erne.
- Rød MA (uden vingehjul, men med hvidt DSB logo – blev malet sølvgrå og derved omdannet til “staniolekspressen” i 1984. Men den røde er pænere)
- A og B vogne samt en enkelt Ag, som kørte i intercity tog helt op i 1990’erne
- Det hvide IC3 tog, der blev leveret i 1989/1990
Godstog siger mig ikke så meget, men en enkelt tidstypisk vognstamme skal jeg vel have på et tidspunkt.
Og måske også en meget ældre vognstamme – helst personvogne, så mit litra N damplokomotiv kan få noget at køre med. Det var godt nok et godslokomotiv dengang det fandtes. Men havde man bevaret et eksemplar som museumstog, havde man sikkert anvendt det med personvogne.
Kort sigt – Software
På kort sigt vil jeg erklære mine “Signal Controlled Warrants”, som jeg implementerede i JMRI i sæsonen 15/16, for en succes, og derfor ikke lave mere styrings software.
Derimod mangler jeg at gøre noget ved de lokomotivlyde, som på sin vis også er en del af JMRI. Udover at skrive noget dokumentation for filformatet med lydene i for virtual sound decoder, har jeg tænkt mig at tilføje lyde for mit MH lokomotiv og måske også til MR toget. Santa Fe og BR216 kan nøjes med de eksisterende JMRI lyde indtil videre.
Problemet er at skaffe lyde uden at overtræde nogens rettigheder. Det må der arbejdes på. Lydene skal gerne bestå af motorlyde ved forskellige omdrejninger samt overgangene både under positiv og negativ acceleration. Og derudover f.eks. hvinende bremser, dørlyde, stationsmeldinger osv. Motorlydene er det største problem. De andre findes på nettet i udgaver, som alle frit kan gøre brug af.
Kort sigt – Modelbygning
Og så er der mine signaler, hvor jeg ikke er helt tilfreds med den prototype, jeg fik lavet i 15/16. Jeg har tænkt mig at prøve igen med en mere realistisk mast, tynde kobbertråde ned langs masten og de grimme modstande væk fra bagsiden af signalhovedet.
Om jeg får min Faller bil ud at køre? Det vil vise sig. Det afhænger noget af, om jeg kommer så langt, at jeg får anlagt en vej.
Først og fremmest skal sæsonen handle om modelbygning. Jeg vil bygge huse af papir. Først nogen af de huse, som kan hentes på http://www.solvangprivatbane.dk/ og dernæst et jeg selv designer.
Fremgangsmåden kan man læse om på modelbane-piger.dk, hvorfra jeg også har købt en CD-ROM med lidt mere på end der ligger på deres hjemmeside. Jeg skal bruge nogle materialer:
– Pap/karton på 1,5 mm. Er købt i Bog & Ide.
– Noget lim til at lime udprintede facader m.v. på pappet. Første forsøg gøres med en UHU Photo Stick (en syrefri limstift) købt hos Bog & Ide.
– Almindeligt hvidt hobbylim / trælim til at lime de forskellige dele af huset sammen. Witzel hobby foreslår dog noget andet i deres byggevejledninger.
– En skalpel og et skæreunderlag. Konen påstår, at det har vi. modelbane-piger foreslår en hobby kniv.
– Stål lineal til at skære efter.
– Bølgepap med 2 mm bølger. Jeg vil kigge i Panduro Hobby
– Noget akvarel maling (tempera blokke) til at male tag. Fruen påstår, at vi har det. Ellers bliver det Panduro.
– Mat spraylak til at gøre udprintninger eller akvarelmaling mere stabilt.
– Farveprøver på almindelig vægmaling, såfremt noget skal klistres rigtigt til i maling.
– Klar plast eller PVC plade 0,2 – 0,3 mm til vinduesglas. Det kan købes hos modelskibet.dk.
– Træ eller plastlister på 1 x 1 mm svarer til 10 x 10 cm (helt præcist 8,7 cm) stolper i virkeligheden. Måske 1,5 x 1,5 mm svarende til 13 x 13 cm i virkeligheden. Modelskibet.dk er nok bedste bud.
– Vatpinde eller sugerør (halveres for at blive til tagrender). Ellers kan styrenprofiler købes hos modelskibet.dk.
– Stift kobbertråd (fra ledning) som gelænder, nedløbsrør m.v.
– Mærkelige småting.
– Jørnebanen laver et fint fortov. Hertil bruges plasticcard og brosten, som måske også kan være denne.
– Asfalt skulle kunne laves af sort sandpapir. Men det vil nu nok ødelægge Faller bilerne. En glat malet overflade er nok mere til “their liking”.
Måske skal mit første selvdesignede hus være Borgen trinbræt. Se http://evp.dk/index.php?page=svj—stationer
Dernæst vil jeg bygge det hus jeg bor i. Og det skal være inklusive haven, indkørslen, drivhuset, møblering inde i huset, lys osv. osv. Modeltoget kommer ikke til at kunne køre, men derfor kan der alligevel godt være et rundt om juletræet.
Udover husene skal der laves lidt forskellige overflader, såsom fortov, grus, vej osv.
Og jeg vil have både rust og ballast på en lille del af mine skinner. Jeg har købt lidt ballast, men mangler maling. Og jeg skal nok også bruge en Roco skinnerenseblok http://lokdoc.dk/roco-185/roco-10915-p1675
Desuden skal der sås græs. Jeg vil bygge en elektrisk fluesmækker om til Grassmaster og “så” noget Noch græs.
Det er vist rigeligt med planer for én sæson…………
Og dog…..
Måske skulle jeg begynde med at lave det hele om forfra. Hvorfor ikke lave en tillempet kopi af kamstrupvej.dk. Den kan næsten være på samme plads som min prototypeplade. Den skal bygges op på en ramme, men med toppen delt op i moduler ligesom byen og/eller bjerget på jornebanen.dk. Måske skal det ydemete overvejes at have endnu et kælderniveau med en yderligere vendesløjfe eller lignende. Man skal dog kunne komme til alle ikke-synlige skinner nedefra, så det skal overvejes meget nøje.
Jeg har fundet denne opskrift på rammen på http://www.fjordens-naturskole.dk/naturskole/Modelbyg/Byg.htm, som jeg fandt som et link på http://my1287.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=191&Itemid=127
Og jeg har også tegnet lidt i SCARM:
Hvis man “folder tegningen ud”, så det ikke er i flere etager, kan man bedre se princippet. Det orangeagtige er bjergbanen, dvs. øverste etage. Det hvide nederst er “stueplanet”, og så bevæger man sig nedad via det øverste hvide og videre ned til det blå:
Eller i 3 dimensioner:
Den synlige del af banen ser sådan ud (dog skal det måske ikke være helt og aldeles symetrisk – måske skinnerne skal forsvinde ind i en viadukt eller lignende i den ene side?):
Det burde give plads til et par byer, en landevej (til Faller bilen) og lidt marker, søer, campingplads m.v. Men det er ikke designet endnu.
Oktober 2016:
6. oktober:
Jeg er begyndt på at bygge et hus. Dvs., at jeg har opskaleret og udprintet et ledvogterhus fra solvangprivatbane.dk samt udskåret og limet murene på kartonen. Og så er det foreløbig strandet der.
Derudover har jeg købt ind til konvertering af mit Lima MR tog: Sidste år købte jeg både en ESU LokPilot v.4, fine LED’ere fra NiceLED.dk (til for- og baglygter), LED bånd til loftslys i Jem & Fix m.v. Jeg har også lakeret kobbertråd, forholdsvis tynd ledning og mere til. Og nu har jeg så også købt et NEM652 stik med påloddede ledninger, så det hele skulle være lige til at gå til. Der bliver forhåbentlig tid i den kommende weekend.
9. oktober:
Lima MR ombygningen er godt i gang:
Jeg mangler at få limen til at tørre i lokomotivet, så jeg kan få den skruet sammen.
Bivognen er ikke skilt ad endnu. Men indmaden er næsten klar. Kun et par ledninger mangler at blive loddet på. Og så skal dioderne limes fast og vognen samles igen.
11. oktober:
MR (lokomotiv delen) er nu ombygget:
Nu mangler jeg at blive færdig med lyset i MRD (bivogn i modellen).
14. oktober
Indmaden til bivognen gjort færdig og monteret untagen de to nederste forlygte-dioder. I morgen er det lørdag og drivhuset skal tømmes for tomatplanter. Så der blivet ikke meget futtogstid. Men mon ikke der bliver tid til at klistre de sidste to dioder fast, så bivognen kan samles på søndag?
Det går godt nok ikke hurtigt, for jeg må stjæle 1/2 time her og der. Der er meget andet at se til med arbejde, drivhus osv.
Men nu er jeg da i gang med at bygge tog fremfor elektronik. Så kommer turen snart til huse og landskab. Det bliver rigtig modelbygning.
Jeg er jo også i gang med ledvogterhuset. Det lugter endnu mere af “rigtigt” modeltog.
16. oktober:
Så er MR toget ombygget og endnu en weekend er gået – mest med drivhus, rengøring osv.
Udover MR færdiggørelsen har jeg også været i gang med at skære første ydermur til ledvogterhuset ud. Jeg er noget i tvivl om, hvorvidt solvangprivatbane opskriften holder vand. Jeg er noget nervøs for, at jeg ender med nogen meget grimme hushjørner. Modelbane-piger skriver, at man skal sørge for, at murstenspapiret dækker vindueshuller og går en papbredde længere ud en pappet, så det kommer helt hen til husets hjørne. Det virker helt rigtigt. Men det kommer ikke til at ske på den måde, jeg nu er begyndt. Det er dog ikke for sent at skifte metode, så jeg tror, jeg hopper over til modelbane-pigers opskrift og skærer papdelene ud først, dernæst beklæder med papir, og så samler.
17. oktober:
Og nu tilbage til togvogne: Jeg har også nogle B-vogne fra Lima, der trænger til noget lys. Det er jo nemt nok ifølge digitaltog.dk. Eller måske er det lidt overfortolket. Nu har jeg i hvert bestilt endnu tyndere (0,04 mm2) ledning, mindre stik og en funktionsdekoder fra niceled.dk. Og derudover har jeg tidligere hamstret et par (Märklin) slæbesko og (noname) strømoptag fra lokdok.dk. Så må vi se, hvordan det kommer til at fungere. Går det godt, så får MR toget nok også de tyndere ledninger og mindre stik.
Med hensyn til B-vognene, så er det planen at udstyre én af dem med loftslys, slutlys, funktionsdekoder, strømoptag, slæbesko og en ledning til næste vogn (kun til loftslys) og at udstyre en anden vogn med loftslys og ledninger i begge ender.
Jeg bruger Lima B-vognene, fordi de kan skaffes i hobetal til beskedne summer. Ikke fordi jeg i længden vil satse på dem. For i modsætning til mit MR tog (som er godt og pænt, men naturligvis brugt), så er mine B-vogne bedre betegnet som godt brugte.
Hvis jeg senere laver en lignende ombygning af vogne med NEM skakte vil jeg nok overveje at bruge strømførende koblinger frem for ledninger og stik mellem vognene. F.eks. Viessmann 4-polede koblinger. Men jeg ofrer altså ikke penge på at udstyre Lima vognene med hverken NEM skakte eller koblinger.